Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ancje il mâr al è un furlan tal cûr

BETE DI SPERE

Prin di scomençâ a fevelâ di mâr, o ai di sclarî une robe: il Friûl al à un mâr. Lu dîs tal câs che cualchidun di chei che a lei nol fos furlan (ancje se a viodi ben al sarès impussibil, dal moment che o scrîf par furlan…), parcè che – no rivi a capî la reson – ator pe Italie in tancj a son convints che noaltris furlans no vin nancje un metri di splaze. A dîle dute, tancj a pensin che no vin nancje culinis o planure: “Tu che tu vegnis jù dai monts”, o ben “Ma tu tu sarâs usade a viodi la nêf”, mi disin chi a Rome. Dopo a son ancje chei che “Ma tu tu sês dongje di Turin, no mo?”, ma chei a son propite câs no recuperabii.
Invezit un mâr al è, e stant a ce che a disin lis analisis, al è ancje biel net, di podê lâ a nadâ dentri cence problemis cuant che al è cjalt (fûr dai todescs, che a son bogns di fâlu ancje a Fevrâr). Al è che il mâr furlan al à un pôc il stes caratar dai furlans. Un furlan al è difident par nature e nol scomence mai a contâti des sôs robis la dì stesse che ti à cognossût. Ben, ancje il so mâr al è cussì: tu podis cognossilu, ma nome un toc a la volte.
Cuant che tu jentris tal mâr, tu âs almancul cinc-sîs metris di fâ prime che la aghe ti rivi tai zenoi. Cussì intant che tu cjaminis tu scomencis a cognossilu un pôc. Ma cuant che tu sês rivât tai zenoi, il mâr furlan al dîs: “Spiete! Cui isal chel chi? Nol varà migo cjapât masse confidence dut tun colp?”, e alore al va jù une altre volte, e tu ti cjatis cu la aghe tal cuel dal pît e tu âs di scomençâ dut dal principi.
Però, come che al sucêt cun ducj i furlans, une volte che tu lu âs cognossût, tu podis fidâti di lui, che no ti tradìs di sigûr: ancje se tu vâs di chê altre bande dal cartel di “confin aghis siguris” la robe plui pericolose che ti pues sucedi e je di dâ dentri a un frut che al sta cjalant jù cu la mascare di sub. Ce che al varà di cjalâ, po, no soi mai rivade a capîlu, dal moment che sot da la aghe, sul font, tu cjatis nome savalon, e scuasit ducj i dîs al è talmentri tant savalon ancje ta la aghe che no tu rivis a viodi nancje il savalon tal font. E su chê robe lì lis lengonatis si son inventadis che il mâr furlan al è cragnôs. Se cui che al tabaie cussì si fermàs a pensâ a cemût che a son fats i furlans al capirès a colp: se no si pues viodi dut in trasparence fin in font la colpe no dipent da la cragne, ma nome da la discrezion.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +