Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INCHIESTE. «Il disvilup turistic nus passe denant, ma no si ferme

............

Sindics dal Cjanâl dal Fier sodisfats,
ma a domandin a dute vôs un impegn de Regjon

Si ferme a Mueç la maravee e la sodisfazion dai cicloturiscj di mieze Europe. «Propit inte vecje stazion di Mueç – nus sclarìs il sindic Giorgio Filaferro – si ferme la ciclovie Alpe Adria. Cui che al vûl lâ indevant viers Grau o dome tornâ a cjapâ il tren a Cjargne par tornâ a cjase e cjape in cualchi câs la biele, ma intorcolade vecje strade traviers Cjampiûl, ma pe plui part e fronte lis curvis pericolosis de statâl Pontebane, dulà che lis machinis a corin sveltis tant che intun autodrom. In chest periodi o fevelìn di centenârs di bicicletis ogni dì. Di agns o visi la Regjon che li, in chel pont, al pues sucedi alc di grâf e al è tant urgjent intervignî prime che al scjampi il muart. Ancje par fâ rivâ a Mueç la ciclovie o ai spudât balins!».
Ma chest nol è l’unic cruzi dal sindic di Mueç: ancjetant impuartant al è il desideri di fâ fermâ sul teritori almancul une piçule part di chel flum imens di bicicletis che al va jù di Nord bande l’Adriatic. «Une vore di cicloturiscj a presein la nestre val pal so aspiet salvadi e tancj altris a podaressin scuvierzile. E je une ocasion di aur, ma par disfrutâle al covente un progjet intun orizont temporâl di 5-10 agns. Par chest o soi daûr a coordenâ un grup di 5 Comuns insiemi al Ent Parc des Prealps Juliis – al conte Filaferro – par ufrî dôs, trê propuestis turistichis par ogni comun e risolvi il probleme dai puescj jet che a mancjin. Cun di plui, o vin a disposizion un milion di euros dal progjet Interreg Parkade. L’intindiment al è di passâ la dificoltât a visitâ i nestris teritoris par vie des pendencis altis des stradis se si va fûr de ciclovie. O previodìn dilunc dal percors il nauli di mountain bike a pedalade assistude eletriche par passâ chest ostacul e scuvierzi lûcs maraveôs tant che i plans di Montâs. Dome a Mueç o vin 160 chilometris di piste par mountain bike tignûts une vore ben dai apassionâts».
Chel altri probleme al è chel des struturis ricetivis e il sindic di Mueç al à une propueste. «O vin une vore di cjasis bielinis – al sclarìs Filaferro -, ristruturadis daspò dal taramot, ma cumò vueidis. Pitost che creâ gnûfs bed&breakfast che al domande luncs timps burocratics, si podarès scomençâ cul afitâlis sul portâl online Airbnb. Une formule semplice e imediade».
«A son doi dâts inconfutabii – al dîs il sindic di Pontebe Ivan Buzzi -: i passaçs a son in aument continui, però i operadôrs forescj a son tant plui pronts di nô a organizâju. La place di Pontebe di Mai a Setembar e je plene di centenârs di cicliscj, ma a puartâju chi a son dispès agjenziis slovenis e austriachis che ju movimentin cu lis lôr corieris furnidis».
Po, al è il probleme de sigurece. «O stin lavorant su cualchi pont pericolôs de ciclabile – al splee Buzzi – e il lavôr di fâ al è impuartant ancje pe gjestion ordenarie, tant che par esempli il sfalç. O stin cirint di ativâ un percors comun cu la Regjon e i ents interessâts, ma a son une vore di dificoltâts burocratichis. O stin cirint di fâ une regjie uniche e o sperìn che la Regjon nus dedi une man, ancje economiche».
Un altri pont debil e je la ospitalitât, une vore carente, tant che la valorizazion des atrativis che i cicliscj a cjatin ator de Alpe Adria, intes valadis laterâls e intai percors ciclistics secondaris. «O vin une desene di bed&breakfast che a lavorin ben, ma o volaressin creâ un ostel par cicloturiscj e une aree par camping. Se di no al reste un turisim di passaç che al lasse pôc al teritori. La passade Sierade o ai puartât i miei operadôrs a S. Cjandit par capî cemût che li, in Sudtirôl, a àn fat dal cicloturisim un volan vêr di disvilup. Al sta vignint fûr un gnûf bant par bed&breakfast inte nestre aree interne, dulà che a son previodûts ponts in plui par cui che al cree ancje servizis al turist, tant che par esempli une piçule aree wellness o une aree oficine pes bicicletis». ❚
Roberto Pensa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +