Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Implants mâl metûts. Pierdût plui di un cuart di aghe

............

In ocasion de Zornade mondiâl de aghe, che si celebre ai 22 di Març e che chest an e à tant che teme centrâl “La nature pe aghe”, l’Ufici di statistiche statâl sloven al à furnît cualchi dât sul consum e sul tratament de aghe in Slovenie, paîs che – intal Novembar dal 2016, prin in dute la Union Europeane – al à metût te costituzion une norme che e definìs la aghe tant che ben public e duncje tant che dirit fondamentâl par ducj i citadins. Ancje in Slovenie, stât plen di disponibilitâts idrichis, a son di fat cussients de dibisugne di une gjestion sostignibile des risorsis viodût che, par esempli, tra il 2014 e il 2015 la disponibilitât di aghis dolcis si è cuasi dismiezade.

Intal 2016, par furnî i acuedots publics, a son stâts pompâts di variis risorsis idrichis 162 milions di metris cubis di aghe. Par vie de cundizion triste dai implants e dai condots però, 45 milions di metris cubis (cuasi il 28%) a son lâts pierdûts. Dai 117 milions di metris cubis rivâts a destinazion, plui o mancul 78,4 milions a son stâts doprâts des fameis: il consum medi pro capite al è stât di 38 metris cubis di aghe, o sedi 104 litris in dì.

In totâl invezit, di risorsis idrichis di superficie (pal 80%) e di risultivis soteraniis (pal restant 20 par cent) a son stâts pompâts 887 milions di metris cubis di aghe. Plui di 900 milions a son stâts invezit i metris cubis di aghis di scaric fluidis indaûr intes disponibilitâts idrichis di superficie, e pe grande part a vegnin de industrie (707 milions, la cuantitât plui basse dal 2013, cuintri i 200 che a vegnin de canalizazion publiche).
Lis aghis refluis de canalizazion publiche in Slovenie a son stadis depuradis intal 68,6% dai câs. Tra lis areis slovenis là che lis aghis di scaric a son stadis ogjet di tratament intune percentuâl minôr e je chê de zone di Gurize, che a fasin part ancje i comuns intor de fasse confinarie de provincie di Udin. In cheste regjon, lis aghis depuradis prime di tornâ a fluî tal ambient a son stadis il 67%.

di Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +