Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CATALOGNE . Viers une lote di sfiniment

............

Dopo des elezions al è avonde tipic che ducj i partîts politics a disin di vê vinçût. Chest fenomen curiôs al è sucedût ancje dopo des elezions catalanis dai 21 di Dicembar.

A disin di vê vinçût i partîts indipendentiscj, che rivant al 47,5% dai vôts, a puedin vê la maiorance dai elets tal Parlament regjonâl.

A disin di vê vinçût i spagnoliscj: C’S, partît demagogjic e arogant, che al è deventât chel plui votât, cun passe il 25%; i socialiscj, che a son cressûts di un 1% bondant (scuasi il 14%); fintremai il Partît Popolâr, responsabil de repression violente dal referendum, ancje se si è smiezât di vôts (cumò al à pôc plui dal 4%), al pues dî che almancul i siei nemîs indipendentiscj a àn pierdût (un 0,3%…).

Ma la realtât e je contrarie: ducj a àn pierdût.

I indipendentiscj no rivin a vê plui dal 50% dai vôts, nancje dopo de indignazion pe violence spagnole: la societât catalane e à plui pôre che sperance te indipendence e un progjet, in efiets mai imbastît, di Republiche Catalane nol è rivât a convinci la plui part dai catalans; la int è à miôr un mâl sigûr, la Spagne franchiste, che no une Catalogne che nissun sa.

I spagnoliscj a volevin par fuarce cjapâ il guvier de regjon (un guvier che a sarès stât catastrofic no dome pe indipendence, ma fin pe esistence de Catalogne), e invezit si son dome robâts i vôts un cun chel altri (in particolâr C’S al à supât il sanc al PP), restant su lis posizions di prime.

Salacor la robe miôr e sarès che ducj a ricognossessin di vê pierdût e che chei interessâts al ben de Catalogne a tornassin a fevelâ di alc che al pues dâ dongje il consens e la partecipazion di une maiorance pardabon largje de popolazion: la autonomie, une autonomie fuarte e sostanziâl, cuntune dotazion economiche come chê dal Paîs Basc.

Dut câs al è dificil che, par interès e par caratar, i politics che si frontin in Catalogne e in Spagne a rivin a un tant.

Si pues previodi une lungje campagne di sfiniment: i indipendentiscj a ciraran di meti in crisi la Spagne evidenziant dutis lis sôs contradizions antidemocratichis e la sô coruzion (grande che mai e cun tancj procès impins…); i spagnoliscj a cjataran dutis lis manieris di inderedâ il guvier catalan. Nissun nol vinçarà, ma al sperarà che chel altri al coli prime…

di Sandri Carrozzo

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +