Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. «In Europe, lavorâ par otignî risultâts pal Friûl»

............

Tes elezions a pene davueltis a son stâts elezûts pal Parlament european doi rapresentants furlans, la onorevule Serracchiani pal Partît democratic e l’onorevul Collino pal Popul de libertât, un record. Al è positîf che cheste volte a sedin stâts elets doi furlans pes dôs formazions politichis principâls, sei di centriçampe che di centridrete. Sperìn ben, ancje se al è di vê presint che dome la Serracchiani, rispuindint a un invît dal Comitât furlan pe difese de leç 482, e à scrit che «la valorizazion des culturis e des lenghis di minorance e je une condizion fondamentâl par rivâ a une Europe plui adulte e plui siore culturalmentri», impegnantsi a puartâ indevant, se elezude, i ponts  programâts dal Comitât 482. Il probleme, dut câs, al sarà di viodi ce che in concret chescj doi deputâts europeans a savaran fâ e puartâ a cjase. Naturalmentri, noaltris si riferìn no tant ae Europe e ae Italie, ma ae Patrie dal Friûl.
In cheste prospetive al sarà, cence altri, di dâsi di fâ par che tancj progjets di interès comunitari, come che ju clamin, a vegnin  fats bogns e finanziâts des autoritâts europeanis pal Friûl. A puedin rivuardâ cetancj setôrs, a partî de ricercje, de inovazion e dal disvilup des impresis, vint presint che il nestri sisteme produtîf al sarà penalizât ancjemò par un pôcs di agns de fiscalitât e dal presit dal lavôr che a son plui lizêrs tai Stâts a pene jentrâts te Union europeane. Ma si tratarà ancje di progjets che a podaran interessâ putrops altris cantins, come lis infrastruturis, l’ambient, la mont, la sistemazion idrogjeologjiche, il turisim, e v.i.
Come che si sa, la Union europeane par vê prospetivis positivis sul so avignì e à ricognossût dirits di vite e di identitât a ducj i popui – piçui e grancj – che le tegnin adun. E e à simpri sostignût, fin de sô nassite, la pupilance e la valorizazion des minorancis linguistichis e etnichis che, tai 27 Stâts aderents, a metin adun desenis di milions di personis. O volìn ricuardâ che tai agns passâts, fin ae  aprovazion de prime leç dal Stât talian pe tutele des minorancis linguistichis – la 482 dal 1999 – la Union europeane e jere cetantis voltis intervignude sul Guvier di Rome par che al metès in vore ancje in Italie lis Convenzions europeanis pe pupilance. Cumò, la Autoritât europeane e varà di jessi pocade a intervignî sei sul Guvier talian, sei su la Regjon, par che a sedin garantîts al massim i dirits linguistics, etnics e culturâi dai furlans, come pûr dai slovens e dai todescs dal Friûl de Alte.
Su chestis dôs grandis areis di intervent, si tratarà di intervignî di bande de Serracchiani e di Collino. Par meti adun une agjende di iniziativis europeanis concretis pe nestre tiere, tignint ancje cont des indicazions che a podaran vignî segnaladis sedi de Regjon, che de Comunitât des Provinciis furlanis, dai Comuns, des categoriis produtivis e des Associazions culturâls des minorancis linguistichis.
Curtis e che si tocjin, duncje. Ancje a Bruxelles, e no dome in Consei regjonâl e tal Parlament di Rome, si trate di lavorâ par otignî risultâts pal Friûl. Baste vê rispiet dai eletôrs che ti àn votât. Lu varano?
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +