Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Pahor tornât a elei president, al cale però l’interès dai eletôrs

............

Borut Pahor, 54 agns, al è stât confermât, domenie ai 12 di Novembar, president de Republiche di Slovenie par altris cinc agns. Inte balotazion – il president al ven elet in maniere direte cuntun sisteme eletorâl maioritari a dopli turni – al à otignût il 52,99% dai vôts (375.229). Il so sfidant, il sindic di Kamnik Marjan Šarec, ex atôr comic e imitadôr di personaçs politics, si è fermât al 47,01% (332.949). Di “new entry” inte politiche statâl Šarec, che ai 2 di Dicembar al à fat 40 agns, al à passât Pahor in dôs des vot circoscrizions là che e je dividude la Slovenie, e in 18 distrets. In ducj chei altris, al à prevalût Pahor che al à otignût un dai miôr risultâts intal distret di Tulmin – che al cjape dentri i comuns de Alte Val dal Lusinç, confinants cu la provincie di Udin -, dulà che al è rivât a cuasi il 60% des preferencis.
Ancjemò tant basse la afluence aes urnis, che si è fermade al 41,85% di chei che a àn dirit; chê dal prin turni e jere stade di pôc superiôr (44,24%). Ancje cinc agns indaûr, la afluence al secont turni e jere stade une vore basse (42,41%), duncje no son stadis grandis diferencis intal numar dai votants efetîfs (717.095 cuintri i 725.768 di cinc agns indaûr). L’interès pes elezions presidenziâls al è calât però une vore a pet des tornadis di prime. Intal 2007, al secont turni al è lât a votâ il 58,46% di chei che a vevin dirit, intant che al prin turni la afluence e jere stade dal 57,67%. Ae balotazion dal 2002, la afluence e jere stade dal 65,39% cuintri il 72,07 dal prin turni. Intal 1997 e intal 1992, cuant che al à prevalût Milan Kučan za al prin turni, la afluence e jere stade dal 68,29% e dal 85,84%. Al va dit che un trend dal gjenar si cjate però ancje intes elezions politichis. Intal 2014, al è lât aes urnis par elei il gnûf parlament dome il 51,73% di chei che a vevin dirit, intant che dome trê agns prime la afluence e jere stade dal 65,60%.
Par ce che al tocje i risultâts dai doi sfidants, si à di dî che il president Pahor intal 2012 al veve otignût ae balotazion plui di cent mil vôts in plui (478.859 a son stâts i eletôrs che lu àn votât cinc agns indaûr). Cun di plui, cheste volte, tra prin turni e balotazion, al à otignût dome cirche 20.100 vôts in plui. Une volte otignude la ciertece de rielezion, Pahor al à afermât che «mentri che aes elezions precedentis il vôt par me al jere leât in buine part ae contrarietât viers dal president che al jessive Türk, cheste volte i eletôrs a àn decidût par me e pe politiche che o puarti indenant. O capìs che i slovens si spietin che o intervegni cun plui frecuence, mi impegni a fâ sintî di plui la mê vôs.»
Pahor al à sotlineât ancje che il messaç principâl che al derive di cheste tornade eletorâl e je la vitorie de politiche che e unìs, rimarcant che ancje in Europe a son aromai rârs i câs là che al ven riconfermât il mandât ai politics in cjarie.
Sodisfat dal propri risultât ancje Šarec che al à dit di jessi braurôs di vê lotât, ae sô prime esperience a nivel statâl, fin ae fin (a pet dal prin turni là che al veve otignût il 24,76% – i candidâts totâi a jerin nûf, tra chei ancje esponents massims dai partîts slovens principâi -, al à concuistât plui di 146.700 vôts in plui) cuntun politic di lunc cors tant che Borut Pahor.
Il president sloven al svante di fat une cariere politiche une vore lungje. A dome 26 agns al jere za membri dal Comitât centrâl de Leghe dai Comuniscj de Slovenie; dopo la dissoluzion de Jugoslavie al à cuviert rûi impuartants inte rifondade Leghe dai Comuniscj de Slovenie – Partît democratic riformist, e al è stât leader dai socialdemocratics dal 1997 fin al Jugn dal 2012. Intal stes periodi al è stât ancje president dal parlament sloven, europarlamentâr e prin ministri sloven (tra il 2008 e il 2011). Inte Sierade dal 2012 al è stât elet president de Slovenie. Il secont mandât di president al sarà probabilmentri la sô ultime incarghe a nivel massim.
✒ Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +