Par dî il vêr, scrivi un messaç par furlan cul telefonut (sms) si podeve za fâ: o amet che ancje jo lu fâs dispès, ancje lassant fûr i acents des peraulis. Ma ca di un pôc si podarà scrivilu par ben, in gracie di un gnûf sisteme preparât de Provincie di Udin. Di chi a cualchi mês al vignarà metût fûr un program sore nuie che al permetarà di scrivi te maniere juste un sms par furlan, cui acents che a coventin e te grafie normalizade. Chest gnûf progjet, che cumò al è daûr a sei sperimentât, al è stât presentât de Provincie di Udin ai prins di Jugn, e come ogni novitât che e rive in Friûl al è stât saludât di une vore di critichis, e il so batisim al è stât compagnât des solitis polemichis.
O vin sintût la assessore ae culture de Provincie di Udin Elena Lizzi che nus à fevelât un pôc di cheste novitât.
Duncje, parcè chest progjet sui sms par furlan?
Si stâ pôc a dî, prime di dut si sin fats une domande: cemût rivâ a plui personis pussibil cu la lenghe scrite intune sole volte e in maniere semplice. O vin viodût che tancj a rinunziin a imparâ a scrivi par diviers motîfs e dificoltâts: cui che nol rive a lâ ai cors di lenghe, cui che nol pues o parfin cui che al à pôre di metisi sot esam. La nestre rispueste e je stade che al è plui facil svicinâsi ae lenghe scrite inte maniere facil e zuiarine dai sms, dulà che ducj a puedin fâlu, sedi zovins che vecjos. Che al sedi clâr, nol è un mestri di lenghe furlane ma un strument che al pues judâ a imparâ.
Cemût puedial judâ?
Chest al è un sisteme di scriture intuitive, ve a stâi che scrivint une peraule il sisteme le complete te maniere juste e l’utent cussì al pues viodi cemût che si scrîf, dulà che al va metût l’acent e vie indenant. In chest program, a son memorizadis dentri ben 50.000 peraulis furlanis: o crodìn avonde, par podê scrivi ben.
E se no son avonde?
Ogni utent al pues ancje memorizâ sul so telefonut ogni peraule che al vûl, cussì come che si fâs cun altris sistemis, e in cheste maniere incressi la disponibilitât des peraulis di doprâ. La tecnologjie e permet di fâ grandis robis, duncje viodìn di doprâle.
Cui aial sielt lis peraulis?
La Cooperative di Informazion Furlane. Invezit il program di scriture lu à fat une dite toscane.
Cualchidun al à protestât disint che si podeve dâi il lavôr a une dite nostrane invezit che foreste…
Bisugne dî che chest lavôr al è stât finanziât cu la leç nazionâl 482, e duncje jessint bêçs publics no si pues sielzi cui che si vûl ma a àn di lâ a concors. A son stadis invidadis a partecipâ plusoris aziendis, regjonâls e di fûr. Cualchidune e à rispuindût e cualchidune no: ae fin la miôr propueste e je strade di cheste societât, e o vin di dî che o sin sodisfats dal lavôr fat.
O vês presentade la iniziative ma il program nol è disponibil, stant che al è in prove e in sperimentazion. No jerial miôr provâlu prime e presentâlu cuant che al jere pront e finît?
No, o sin un Ent public che al lavore cui bêçs publics, e duncje al è just che la int e savedi ce che o stin fasint e a ce pont che a son i lavôrs: al è un fat di trasparence. E po, o vin ancje volût creâ un tic di spiete su chest progjet, stiçâ la discussion cence taponâsi e cence pôre.
Cui lu staial provant il sisteme?
A son une desene di personis sieltis tra i nestris uficis e tra chei che a àn fate la selezion des peraulis, duncje personis che cul furlan a lavorin ogni dì. A saran doi o trê mês di prove, juste par viodi se lis peraulis sieltis a son suficientis e se a van ben, o se invezit al è il câs di zontâ alc. Ma il sisteme al funzione: su chel no son fastidis.
E chês altris minorancis linguistichis, a ce pont sono?
No nus risulte che altris minorancis a vedin un sisteme come chest: o sin i prins e za cualchidun nus cjale cun interès. I Ladins a vevin voie di fâlu ma si son fermâts par vie che a son ancjemò indaûr cu la normalizazion de lenghe.
La notizie e je stade dade ancje dai media nazionâi, tant che L’Espresso, Il Giornale, parfin Rai 2 e altris ancjemò: ce efiet i fasie?
O ai simpri pensât che chest lavôr al varès vût un grant impat su la int e che al varès fat discuti. O savevi che cualchidun lu varès preseât e altris lu varessin criticât e sgambetât. Il fat che la stampe nazionâl i vedi dedicât spazi mi confuarte e mi fâs plasê. E bisugne dî che a àn dade la notizie ancjemò prime dai regjonâi.
Ce aial costât il program?
Ae fin di dut si rive a 35.000 euros, che no son tancj par un lavôr di cheste fate. Se o pensìn che 35.000 personis a puedin doprâ chest sisteme, si pues dî che nus à costât un euro par ognidun par judâlu a scrivi ben par furlan. Ma i utents a saran tancj di plui, e duncje o varin cjapât il massim dal risultât cul minim dal sfuarç economic.
I contraris a disin che intun periodi di crisi al sarès miôr spindi chei bêçs a sostegn de economie invezit di butâju vie pal furlan.
I bêçs spindûts pal furlan a tegnin sù la economie, par vie che a van a paiâ la int che e lavore, cualchi volte ancje zovins, duncje no son straçâts. O sfidi cualsisei a dimostrâ il contrari.
LUCA ZORATTI
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +
Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico
Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +
L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât
Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +