Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Udin: la citât plurilengâl che o domandìn

Federica Angeli e Simone Bressan

Furio Honsell al è il gnûf sindic di Udin: al è rivât il moment di meti in vore i progjets di politiche linguistiche presentâts in campagne eletorâl. Cun di plui pe prime volte la deleghe aes lenghis minoritaris e je stade dade a un assessôr: Kristian Franzil de La Çampe l’Arc di S. Marc. E alore fasìn il pont de situazion su la politiche linguistiche dal Comun, ce che si è fat ma soredut ce che si pues ancjemò fâ.
In chescj agns il Comun, soredut in gracie dai fonts statâi de Leç 482/99 Normis in materie di tutele des minorancis linguistichis storichis, al à puartât indevant cun continuitât diviers progjets: la segnaletiche bilengâl stradâl e dai uficis comunâi, i cors di formazion pal personâl, la traduzion dal sît Web e, soredut, i notiziaris Udin e conte e Udinfo.
Cun di plui tal 2001 il Consei Comunâl, cuntune largje maiorance, al à fat bon il regolament Normis pe tutele e il disvilup de lenghe furlane, che al a previodeve une vore di azions difarentis e inovativis, pe plui part restadis dome su la cjarte. Par esempli il coordenament de politiche linguistiche comunâl cun chê regjonâl, la partecipazion a progjets comunitaris e la istituzion di un sportel linguistic li dal Ufici pai Rapuarts cul Public. Il test dal Regolament al jere une vore minût e, al è naturâl, che al varès vût jessi metût in vore in maniere graduâl. A distance di agns però al è stât fat une vore pôc, ancje a dispiet dai fonts de L. 482/99.
Cjalant i progjets finanziâts cu la L. 482/99, la “debolece progjetuâl” e je evidente. L’Ent di fat nol à sfrutât ad implen dutis lis potenzialitâts che la Leç e ufrìs: baste pensâ che nol è mai stât domandât il finanziament pal sportel linguistic. Cun di plui no ducj i progjets a àn vût il stes impat: se i notiziaris a son un sucès, non si pues dî la stesse robe pal inzornament dal sît Web.
Di cumò indevant il Comun al à une vore di apontaments impuartants. Prime di dut al varà di inzornâ e meti in vore il Regolament dal 2001 ancje su la fonde de gnove Leç regjonâl 29/07 Normis pe tutele, valorizazion e promozion de lenghe furlane. Par esempli al varà di prontâ un Plan di Politiche Linguistiche che za al varès di fânus capî cemût che si movarà la Aministrazion. Il so prin impegn alore al varès di jessi chel di creâ une struture aministrative stabile, cun personâl di pueste che al stei daûr ai progjets di politiche linguistiche (ideazion e monitorament dai progjets, gjestion dai fonts). Un dai ponts di domande plui grancj al rivuarde propit il futûr dal progjet Udin e conte: il Comun intindial puartâlu indevant?
Dongje dai progjets di politiche linguistiche in sens leterâl daspò, si varès di rinfuartî la presince e l’ûs de lenghe furlane in altris setôrs tant che la promozion des ativitâts culturâls, des campagnis sociâls,e vie indevant.
Prime des elezions daspò il professôr Honsell al à fevelât di Belanç Linguistic, un strument fondamentâl par analizà cun periodicitât l’impat de politiche linguistiche dal Comun. Il belanç linguistic seri e trasparent al sarà, pal Professor-Sindic de Capitâl dal Friûl, une sorte di pagjele par capî se o podarìn promovilu in Politiche Linguistiche o se, invezit, o varìn di rimandâlu a Setembar.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +