Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. La fabriche dai grissins

............


L’ex scuele di Salin di Paulâr dal Dicembar dal 2016 e deventade la cjase di produzion dai grissins. La idee e je nassude di Nicola Sollero che, pûr di restâ a lavorâ intal paîs indulà che al è nassût e indulà che al vîf cu la sô famee, al à metût in pîts cheste ativitât. Chest midiant ancje dal jutori de aministrazion comunâl che e à volût dâ fuarce a chest progjet, autorizant Nicola a vierzi e a meti a norme la struture da vecje scuele elementâr sierade di agns.

«Il progjet – al conte Nicola – al previôt la produzion dai grissin, che ca sù di nô e mancjave. Plan planin, o stoi tacant a fâ cognossi il prodot ator e al à avonde sucès: lu puartìn a Triest, a Udin, in diviers alimentârs e in diviers locâi di gastronomie de Cjargne. Il prodot al è dal dut artesanâl e dut fat a man. I grissins a son tirâts a man e di conseguence la tiradure e je limitade, o sin dome jo e la mê femine che o lavorìn, e plui di 30-35 kg in dì no podìn fâ (a son za tancj cussì!). In plui, cuant che chei altris fors no fasin il pan o vin dât, par fâ un servizi, la disponibilitât di furnîlu ai esercizis di Paulâr. O fasìn ancje fuiacis. Ciert nol è un business, ma e je une ativitât che nus fâs vivi. Lavorant 8 oris in dì, o rivi a puartâ a cjase un stipendi normâl. O produsìn 12 varietâts di grissins – dal tradizionâl friabil a chel cu lis nolis, cu la cevole, cu la cavoce… A vuê, o vin cirche 30 clients. O tignìn un grum ae presentazion dal prodot: indulà che lu puartìn o volìn che al vegni metût e presentât intune cierte maniere, ancje par valorizâ il grissin artesanâl. A Paulâr al ven vendût in doi, trê puescj; il gno prodot nol pues jessi presint te grande distribuzion par mancjance di capacitât produtive: jo e la mê femine o fasìn dut a man.»

Nicola cualchi an fa al lavorave intune aziende di Tumieç e al jere spes ator pal mont, ma di simpri cu la passion di deventâ une dì fornâr. Dopo, al à molât il lavôr e al à viert, dopo vê fat il garzonât, doi fors (prime a Vençon e dopo a Tumieç).

«No cambiarès la mê vite di cumò nancje par scherç! Mi contentarès ancje di une cartufule in dì pûr di rivâ a lâ indevant cu la ment serene! Cumò o vîf a 30 metris dal for. La comoditât e je grande! E la sodisfazion ancje, pal fat che o soi tal gno teritori. Jo achì o ai fat agns fa lis scuelis elementârs e cumò o ai metût a norme la struture, e o ai podût creâ il laboratori dai grissins! Al vûl un pôc di spirt e crodi in ce che si fâs. Tancj mi àn dit ‘tu sês mat’!

Cuant che o ziri ator pai nestris teritoris o cjatarès simpri alc ce fâ… O vin une miniere di aur in Cjargne e mi fâs dreçâ i cjavei il sôl pinsîr che o stin sentâts sui murets des placis a dî che nol nuie di fâ e a spietâ un lavôr… Come che une aministrazion mi à judât me, dal sigûr e pues judâ ancje cualchidun altri… Secont me a saressin tantis lis pussibilitâts di lavorâ achì. Al è vêr che no ti dan bêçs e che al tocje fâ sacrificis… Ma e vâl la pene!»

Al è cui che al va pal mont par lavorâ, cui che cu la crisi al à pierdût dut e cui che, come Nicola, al à puartât indevant un so progjet che i à permetût di vivi e di lavorâ tal so paîs insuazât des monts, cence grandis pretesis. E cussì a Salin, piçule frazion di Paulâr, al è nassût e al ven produsût il grissin friabil cjargnel!

✒ Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +