
✽✽ O crôt che al sedi just fâ un belanç des manifestazions che a son stadis fatis in dut il Friûl pe fieste dai 3 di Avrîl. Un belanç che al pues dome che jessi positîf, viodudis lis tantis iniziativis che lu àn caraterizât.
✽✽ Prin di dut graciis di Sapade che e à acetât i partecipants cun grant afiet e simpatie. O ribat che la bataie pal so tornâ al Friûl e rapresente un moment fondamentâl pal nestri riscat democratic, dopo decenis di gjestion intolerabile dal podê de bande dai partîts talians. Ma o vuei sotlineâ – di là di chês che a àn vût adesion plui penze e di chês che a àn regjistrât minôr partecipazion di public – il numar di conferencis, incuintris, dibatiments organizât de Assemblee de comunitât linguistiche furlane.
✽✽ A àn dimostrât la sensibilitât cressinte dai sindics, des aministrazions, a fâ dai 3 di Avrîl une vere fieste nazionâl, un ricognossiment istituzionâl che dal sigûr di bessôl nol baste, ma che al vierç un varc impuartant intal aparât statâl, che si è mostrât fin vuê difensôr convint di un ordin regjonâl, copie cjarbon di chel centrâl.
✽✽ Se duncje il risultât istituzionâl al è stât bon, dal an prossim o vin di spietâsi e domandâ alc di plui. No
si trate di abandonâ il rûl dai Comuns, ma anzit di rinfuarçâlu sul plan de partecipazion popolâr. Dongje dai moments di memoreament, dal lôr just rapuartâsi aes tematichis e ai problemis contemporanis, al va cjatât il spazi e i mûts par che il ricuart di chê date al deventi moment di vere fieste popolâr, cun dut chel contor di elements che le fasin cussì, dai bancuts ai barachins, dai bai ai cjants. La cussience di celebrâ la nestre fieste, chê dal popul furlan, e à di deventâ ocasion di gjonde, di une voie ricjatade di stâ insiemi.
✽✽ Une vision duncje coletive che nus permeti ancje di bati chê brute e vecje abitudin di tancj “furlaniscj” sierâts inte logjiche dal propri gruput o intal pretindi arogant di jessi i unics cu la veretât te sachete.
✽✽ Un fenomen che si mostre inte sô gramece infinide su Facebook che, di strument potent di comunicazion, di propagande, si viôt dispès ridusût al scambi di acusis salvadiis e mutuâls, ae autocelebrazion dal propri jo, al sbroc di chês che a somein plui ossessions personâls che no resonaments politics.
✽✽ In viste des prossimis elezions, stait sigûrs, lis ocasions si moltiplicaran, creant chel clime di inciertece, di disilusion permanente, di malfidence intal rivâ a fâje. A fâ ce? A meti fin al predomini de partitocrazie taliane, a fermâ la ruvine dal Friûl. Cemût? Vincint lis regjonâls, cuntune grande e uniche liste autonomiste.
✽✽ Fantasie? Cun ce crodêso che si cambii il mont, se no cul sium di alc. ❚
✒ Dree Valcic
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin, si è tignude la messe par ricuardâ i 50 agns dal document “Ai furlans che a crodin” cu la partecipazion dal nestri vescul bons. Riccardo Lamba che al à presiedude la celebrazion. Un grazie a lui, a bons. Luciano Nobile che […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +



