Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tu puedis fâ ce che tu vûs, ma no tu scjamparâs mai dal blues | Pit Ryan nus conte la sô storie

............

Nancje nô no vin rivât a scjampâi, anzit, o sin lâts a cirî l’autôr di “No Si Scjampe Dal Blues”: Pit Ryan. Non di batisim Roberto Pettarini, nassût in Friûl tai favolôs (par cualchidun) agns 60.
Dopo album tant che “No Si Scjampe Dal Blues”, “La midisine juste/Punch Drunk” e “Hong Kong Money”, Pit Ryan e i Mad Men Blues a son tornâts cul lôr dret e sclet rock-blues che al rive dai Cuei.
Il gnûf cd “Ancje Bob Dylan si piture i Cjavey” jessût tal Dicembar dal 2015, al puarte la firme di Pit Ryan’s dream anagram. Cun Pit Ryan ae vôs e armoniche o vin simpri Stiv Odor ae ghitare, Jeveman al bas e Muro ae batarie. Il grup al à dedicât il cd al Bicio (“Tune Smith”, il bassist origjinâl dai Mad Men Blues).
Un album di 5 tocs, che Mr. Pit nus descrîf cussì: «”Ancje Bob Dylan si piture i Cjavey” al è un toc di atualitât estetiche – sociâl. Cjalait i politics di vuê mancul zovins che a àn riflès ramâts sui cjavei. Ancje Bob Dylan ae fin al à scugnût piturâsi i cjavei e di chest e je partide la riflession par chest rock-blues un pôc stramp. Il toc al varès vût di durâ 3 minûts ma ae fin o vin doprât altris 2 minûts, parcè che dut ce che al fevele di “His Bobness” no si bute vie, e nancje lis (fintis?) stonaduris».
«Cul secont toc, “Alc di Bon” o cjapìn la cjançon dai Dr. Feelgood, lant indaûr di cuasi 30 agns.
O ai zontât lis peraulis in furlan e o ai variât la melodie par comodâ il toc a un lengaç no tant adat ae musiche, come che ciertis istituzions a volaressin fânus crodi. E – al zonte – no si salve une lenghe metintle inte scjaipule, parcè che al sucedarà tant che al panda in cativitât: no si riprodusarà plui».
“Gengis Khan” al è il prin toc par talian che il grup al regjistre. La musiche e je declinade al rocksteady e il bassist al à volût regjistrâlu cence prin ve scoltât il toc origjinâl.
99 seconts di bas “nicely out of tune” a fasin il cuart toc dal Cd: “Alcino Sorcas”. «Il toc al è une dediche a fin di ben (si intint..) a un gjornalist che si ocupe (ancje) di musiche locâl par un famôs cuotidian, ancje locâl. “Alcino” al stâ par l’anagram dal non e “Sorcas” dal cognon, ma chescj o vês di scuvierziju di bessôi».
L’ultin toc al è une cover di “Back In The U.S.S.R.”, la cjançon che e vierzè il “White Album” dai Beatles.
«Scusait se la peraule “beach” cjantade in velocitât e devente “bitch”, ma se o vês vût cualchi aventure estive su la splaze, o savês che tantis voltis lis dôs peraulis a coincidin. In anteprime o vin ricevût coments tant che: “mi plâs plui dal origjinâl dai Rolling Stones!”».
Fevelant di plans pal futûr, Pit Ryan nus confesse: «il gno unic displasê al è chel di no jessi rivât (par cumò) a dâ une buine forme musicâl a cualchi idee, ma in ogni câs mi sint plui un che al dopre la musiche par esprimi se stes. Di là de Manie a disin: atitudin “DIY” (Do It Yourself), in furlan “FDB” (Fasìn Di Bessôi). O vin dome di cirî di gratâsi un pôc mancul dulà che al pice. Se a son rivâts lôr, o rivarìn ancje noaltris…(maybe) ».
Par vê novitâts di Pit Ryan e i Mad Men Blues, o cjatais in linie i lôr profîi Facebook, Soundcloud e Bandcamp. Pit Ryan us consee di lâ su youtube a cirî “Pit Ryan Si Lavore”: «o cjatarês une version dal vîf (un pôc scloteade) dulà che o sin dome jo e la ghitare. O ai sunât pocjissimis voltis di bessôl (de serie tonalitât preferide: “chiave di be-sol”)». ❚
✒ Moira Pezzetta
___________________________________________
Pit Ryan nus conte la sô storie:
«O ai tacât a sunâ blues tai prins agns 80. La idee e jere chê di riproponi tocs che a vessin a ce fâ cul blues ma ancje cul pub-rock inglês, dal moment che o soi fan dai Dr. Feelgood.
Al è propit lant a cirî cui che al jere l’autôr di tocs tant che “Rolling & Tumbling”, “I Can Tell” o altris, che o ai scuviert Muddy Waters, Howling Wolf, Bo Diddley, Sonny Boy, e dopo o soi deventât une specie di colezionist di robis “minôrs”, di int pôc cognossude.
Prin dai Mad Men Blues o vevin fate une cassete cun 4 tocs, che cumò e je vignude fûr in CD come “One Way Out”. Il toc principâl al jere une cover di “I Want To Be Loved” di Dixon e Waters, e che sôl dopo o vin scuviert jessi stât il viers B dal prin 45 zîrs dai Rolling Stones.
Scoltâlu cumò mi imbarace un pôc: il test lu vevi tirât fûr a orele di un disc di Waters dal 1976.
Dopo chest lavôr a son nassûts i Mad Men Blues, che cun variis formazions a son ancjemò ca… Dute la storie e je contignude tal libri “Blues Dei Colli” a cure di Andrea Cardinale & Blues Club 356. Dentri a son ancje 25 pagjinis di interviste a Pit Ryan (che o podês saltâ). Daspò mi soi metût a fâ alc in furlan, ancje se za di timp mi jeri dedicât a chest. Tant par dî: il prin toc di Fabian Riz, lu vin regjistrât ca di me». ❚ ✒ M.P.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +