Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Popui intal balon

............

«We are nations of Europe – Goodbye Spain»: pe finâl di Cope dal Re a Valencia si sfidavin i catalans dal Barcelone e i bascs dal Athletic Bilbao, e cussì al jere scrit suntun grant strisson cu lis musis di Zapatero (il premier spagnûl) e Rajoy (il leader de oposizion), tant par nô fâ difarencis jenfri çampe e drete, stimadis compagnis par nazionalisim. Il strisson al è stât fat ritirâ daurman dai polizais, ma no àn podût impedî ae maiorance dal public di sivilâ a plen l’imni spagnûl sunât prime dal inizi de partide. La television TVE che e trasmeteve in direte l’event e à censurât l’audio de proteste cu la scuse di un «probleme tecnic», jevant un scandul che al à puartât ae destituzion dal responsabil dal sport de emitente. Tancj i spetatôrs che intant che al sunave l’imni si son zirâts cu lis spalis viers il cjamp di zûc, dant acet a un invît in chel sens che al jere stât fat di une campagne vie stampe.
Di marcâ il fat che une volte tornade a Bilbao, la scuadre dal Athletic e je stade fiestezade di miârs di sostenidôrs, ancje se a vevin pierdût e i zuiadôrs a vevin declarât che no mertavin di sei fiestezâts.
COPE BRETONE_ In France invezit, pe Cope si sfidavin Guingamp e Rennes, dôs scuadris bretonis. Al «Stade de France» di Paris, tal mieç di une sdrume di bandieris bretonis, a vinci par 2 a 1 al è stât il Guingamp, scuadre che e zuie tal campionât di B.
«NAZIONÂL» PADANE?_ In Italie la situazion no je cussì ferbinte: la uniche notizie che e rivuarde il balon e i popui e je chel dal torneu di balon «Viva World Cup» (riservade a scuadris di paîs no afiliâts ae FIFA) li che e zuie la «nazionâl» de Padanie. I leghiscj no àn invidât nissune selezion furlane, pûr jessint il Friûl un popul che ur è dongje – ancje se ni par storie ni par gjeografie inte Padanie – ma invezit a fasin zuiâ cun lôr il furlan Ganz. In sumis, i «verts padans» a protestin tant cuintri de Italie che e tibie i popui dal nord, però daspò a fasin compagn: a clamin la lôr scuadre une «nazionâl», ancje se tal stes teritori padan a son altris nazionalitâts. «Curtis e che si tocjin» come che al disarès Arnalt Baracêt: l’armamentari retoric al è come chel di ducj i stâts centraliscj e nazionaliscj che a esistin za.
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +