Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Pre Checo on line

............

Al è di plante fûr in version trilengâl (furlan, talian, inglês) il gnûf sît internet dal Istitût ladin furlan «Pre Checo Placerean» (www.istitutladinfurlan.it), presentât ai 6 di Mai stâts li de sede de Provincie di Udin. Si da spazi sei ae ativitât de socie nassude plui di vincj agns indaûr, sei soredut a une des figuris di ponte dal autonomisim di chenti, pre Checo Placerean, nassût a Montenârs tal 1920 e vignût a mancjâ tal 1986. Tal sît si cjatin la sô biografie e cetant materiâl scrit di bande sô o ancje ce che altris a àn scrit su di lui. L’obietîf cumò al è chel di insiorâ inmò di plui l’archivi informatic su dut ce che al rivuarde pre Checo, cjapant dentri ancje fotos e materiâl audio e video: in chest sens la colaborazion e je vierte a ducj. O vin fat un pâr di domandis al dean dal Isitût William Cisilin, a proposit de novitât e di pre Placerean.
Ce rûl aial il sît internet pe clape (vetrine, scambi…) e ce isal in plui rispiet al vecjo sît?
Al covente par fâsi cognossi e massime par pandi il plui pussibil ce che o fasìn. A chest pro o vin decidût di fâ in maniere che si puedi discjamâ, in curt, ancje une part des nestris publicazions. Rispiet a prime o vin rindût il sît plui facil di navigâ, plui moderni e cun tancj contignûts in plui.
O vês l’obietîf ancje di tirâ dongje materiâl su dut ce che al rivuarde pre Checo, domandant il contribût di ducj. La memorie dai grancj furlaniscj, magari cussì no, e je simpri afidade nome ae gjenerositât dai volontaris. Ce podaressino fâ istituzion come par esempli la Universitât dal Friûl?
Mi displâs dîlu, ma l’Universitât e à fat pôc e nuie di rilevant e, massime, di sistematic su chest cantin, cundut che e vedi ancje studiôs une vore valits. Noaltris o saressin za contents se si ocupàs di plui de storie furlane contemporanie, par esempli, par podê vê a disposizion plui imprescj pe ricercje. O crôt dut câs che il probleme al sedi plui gjenerâl, ven a stâi: la Universitât volude dai furlans, trop aie tignût fede al impegn di puartâ indevant la ricercje su la storie, su la tradizion e su la lenghe dal Friûl?
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +