Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

NO PAR FURLAN… MA BOGNS. La lenghe furlane contade par inglês / “IS”, Arrogalla al messede vôs e sunôrs de Sardegne

............

La lenghe furlane contade par inglês
Tal 2007 l’innomenât neurolic e neurolinguist Franc Fari al meteve adun une racuelte di saçs cun chê di dâ fûr un manuâl di alte divulgazion scrit par furlan e dedicât ae lenghe furlane. Vot agns dopo chel test al salte fûr intune gnove version fûr par fûr par inglês: Handbook of Friulian Linguistics.
I contribûts di Giovanni Frau su la storie de lenghe, di Franco Finco su fonetiche e fonologjie, di Laura Vanelli su la morfologjie, di Paola Benincà su la sintassi, di Carla Marcato sui aspiets lessicâi e semantics, di Federico Vicario sui dialets dal furlan e di Alessandro Tavano e Elena Collavin sui aspiets pragmatics a son stâts inzornâts e voltâts. La part su la neurolinguistiche, che in chê volte e jere stade prontade di Fari, cumò e ven firmade di lui e di Cristiano Crescentini, compagn de cure di dut il volum.
Par sigûr, cemût che a scrivin tes lôr prefazions Furio Honsell e Alberto Felice De Toni, cheste edizion par inglês e varès di slargjâ la cognossince de lenghe furlane, massime tal mont academic. Propit par chel, cul libri sot dai voi, si stente a capî cemût mai che in cualchidun dai saçs lis parts testuâls par furlan no son scritis te sô grafie uficiâl (e nancje te grafie fonetiche internazionâl) e si domandisi se no si varès podût zontâ alc ancje in cont dai aspiets sociolinguistics e politics.
F. Fabbro – C. Crescentini (eds), Handbook of Friulian Linguistics, Forum, Udin, 2015. ❚ (Ma- Sto.)
_______________________________
“IS”, Arrogalla al messede vôs e sunôrs de Sardegne
Arrogalla al torne a colpî, tant che musicist, rangjadôr e produtôr e pai dîs agns de etichete discografiche S’Ardmusic al messede vôs e sunôrs e al met dongje un disc che in chel istès al è un omaç ae produzion musicâl sarde contemporanie e ae scriture di Sergio Atzeni.
Il compositôr di Quartu Sant’Elena al recupere materiâi che a fasin part dal repertori di Elena Ledda, Mauro Palmas, Andrea Parodi, Elva Lutza e Mario Brai e si zove de colaborazion di diviers di lôr, a  tacâ dal Cuncordu ‘e su Rosariu di Santu Lussurgiu e di Gavino Murgia. Il risultât al è plasevul e inmagant.
Arrogalla, IS – S’Ardmusic Revisited vol. 1, cd S’Ardmusic, 2016. ❚ (Ma- Sto.)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +