Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – «Pimp my Ride» ae furlane in Europe

............

Giosuè Rossi, di Darte, si è indotorât in Jurisprundence a Udin. Al davuelç la pratiche di avocat e cun di plui al colabore e al scrîf par diviersis rivistis di motôrs organizant ancje conferencis e manifestazions pe sigurece stradâl (viôt ancje il so articul a pagjine 10 di chest numar, ndr). Tal 2008 al à inviade une denuncie ae Comission europeane par risolvi i problemis dal marcjât des personalizazions sui veicui.
Ce isal il tuning e parcè in Italie aial tancj problemis?
Personalizâ un veicul al significhe modificânt cualchi part, come che e dîs la peraule stesse, par rindilu unic, personâl.
Cemût ise la situazion ta chei altris paîs de Union europeane?
Baste passâ il confin cu la Austrie o lâ a Lignan e cjalâ lis machinis targadis todescjis par rindisi cont di cemût che chest marcjât al sedi liberalizât in Europe. In Italie un veicul (machine o moto) nol pues jessi modificât e chest al fâs un dam al Friûl, parcè che lis nestris aziendis no puedin impuartâ chescj prodots de Austrie.
Ma elaborâ un mieç di traspuart (moto o machine) no comprometial la sigurece?
I veicui a son realizâts cuntun set-up di compromès tra confort, sicurece e presit. Istalâ rovedis o frens plui grancj che a incressi la tignude di strade, o rovedis plui piçulis vie pal Invier, nol pues che miorâ la sigurece dal veicul.
In ce consistial il ricors?
Il ricors a la Comission europeane al è un imprest che i citadins a àn par comunicâ a lis Istituzions europeanis che il propri stât nol rispiete il dirit comunitari. Ta chest câs la Italie e viole il principi di libare circolazion des marcjanziis parcè che un prodot austriac (par esempli un implant frenant) nol pues jessi istalât suntun veicul talian.
A ce pont isal il ricors: la Europe aie dât cualchi rispuete?
Al è un an che o colabori cul responsabil legâl de Comission. La Europe e à interogât za 2 voltis il Ministeri dai Traspuarts e cumò o sin daûr a cjapâ sù lis provis par puartâ il câs devant de Cort di Justizie.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +