Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

70 AGNS DI PATRIE DAL FRIÛL. Il zovin Pasolini su «Patrie dal Friûl»

............

Sul prin numar dal an 1947, ai 5 di Zenâr, la «Patrie dal Friûl» e fevelave di un zovin cuntun inzen da la “ponte spiçade”: il dotôr Pieri Pauli Pasolini. Il zovin za in chê volte al mostrave di vê batule e indipendence di ideis, e si è metût cuintri il partît comunist. L’articul nol è firmât, ma si pues pensâ che daûr e sedi la man di pre Bepo Marchet.
O leìn simpri cuntune vore di atenzion e di interès ce che al scrîf par furlan o par talian il dotôr Pieri Pauli Pasolini e, cundut che la sô indipendence di ideis e di gust e cjamine cualchi volte par un troi diferent di chel de nestre indipendence – che e je avonde zelose, ancje jê – no podìn fâ di mancul di ricognossi che l’inzen di chest zovin al à la ponte spiçade, che e va indentri tes cuistions fintremai ae medole, e al à ancje il mani di une preparazion culturâl che e pues meti tal sac un grum di tabaiots presuntuôs de zornade, intune volte.
Ma juste par chel, se ambizions o interès pratics no i spontin lis alis, e no lu instradin tes cjaradoriis di une cariere cualuncue, al è destinât a restâ di bessôl e a scombati cence nissun jutori. Lis carieris a son fatis dutis par cui che al sa adatâsi, viodi e no viodi, capî e no capî, secont che al torne cont.
Pasolini, al à scrit su la Libertà dal ultin dal an passât, un articul Le opinioni valide sull’autonomia friulana che nus cjate in vie di massime consenzients, e plui di dut sul so concet dinamic de autonomie come cundizion e preparazion aes risoluzions sorepolitichis de situazion di vuê. No rineìn lis lidrîs storichis, ni il valôr des tradizions e de lenghe che a nudrissin la nestre cussience autonomistiche; ma se si voltìn indaûr, al è nome par cjapâ fuarce a lâ indenant e a rompi chê incrostazion nazionalistiche che nus àn metude intor in viste di une funzion sorenazionâl di prime impuartance che il Friûl al pues vê doman, se la Europe e sarà madure par cirî la sô pâs e la salvece, fûr des armis atomichis o stratosferichis. Ma Pasolini al à metudis fûr chestis ideis cualificantsi comunist, e pal moment il partît comunist al à detadis diretivis in sens contrari.
E alore la segretarie provinciâl lu à publichementri sconfessât, declarant che nol è iscrit al partît e che i siei articui no impegnin in nissune maniere il partît stes.
Prime di dut la dissipline! Il partît comunist nol è malât di crisis internis come chei altris; al è dut un bloc. Ma a chest cost! ❚
✒ Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +