Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il moment di aur des scuelis cjargnelis

............

Un moment di aur chel che a son daûr a vivi lis scuelis di Tumieç. Un lusôr che al fâs ben sperâ pal doman de Cjargne e no dome. Doi dai istitûts principâi de citadine, di fat, a stan metint adun percors e ufiertis formativis che a rivin a fa diplomâ fantats bielzà pronts pal mont dal lavôr, ma di chel lavôr che al à bisugne il teritori, ven a stâi il turisim e il mont dal len.
fevelant par esempli dal cors alberghîr dal linussio, nassût dîs agns fa in gracie di un grup di insegnants che a àn volût crodi al progjet, si è rivâts a numars impuartants: il 50% dai students che si diplomin al cors a cjatin lavôr prime di sîs mês, il 15% adiriture dopo doi mês de maturitât. Une scuele, chê tumiecine, che a son daûr a ricognossile tant che un “brand” in dute la regjon: al baste pensâ che i gnûfs iscrits a tachin a rivâ di Udin, de Culinâr, dal Venit.
In dîs agns di storie, il Linussio al à dât fûr cogos, camarîrs, bariscj di nivel, che si fasin valê in ristorants stelâts, hotel dai plui nomenâts, e bar di mode. In plui, cualchidun al à intindût continuâ il so percors di studi lant ae universitât, e ancje in chest câs fasint fevelâ di se.
il merit di ducj chei sucès al è naturalmentri dai insegnants, des colaborazions che la dirigjence scolastiche e je rivade a tiessi tai agns, dai rapuarts cul teritori e di un laboratori di cusine di avanvuardie, nancje a fâlu a pueste dedicât ae memorie di Gianni Cosetti, l’Ors di Cjargne, il cogo plui famôs che cheste tiere al vedi vût te sô storie.
dongje dal linussio, e je daûr a cressi une altre realtât di ecelence, il solari, dulà che tai ultins agns si à rivât a meti dongje un pâr di cors inovatîfs a nivel regjonâl e nazionâl. Il prin câs al è chel leât aes tecnologjiis dal len pes costruzions, une opzion che e je rivade a interpretâ une des tradizions imprenditoriâls plui fuartis de mont, riscuvierzint dut sot di une lûs moderne e utile ai gnûfs contescj imprenditoriâi. La sperimentazion metude adun dîs agns fa cumò e je stade ricognossude in maniere uficiâl dal Ministeri de Istruzion e cun di plui copiade di bande di altris scuelis dal arc alpin talian.
il solari al à rivât a sburtâ ancje suntun altri setôr, chel dal agroalimentâr, midiant dal cors Servizis pe Agriculture e pal Svilup rurâl, che al ponte a riscuvierzi e a valorizâ produzions agriculis dal teritori dismenteadis o pôc svilupadis. E, tal stes timp, dongje di un progjet agricul si zonte une gnove prospetive economiche, dant i struments ai students par rindi validis di un pont di viste economic chestis coltivazions, intune logjiche di filiere curte. Di resint, al è stât par esempli presentât un libri, La Carnia del Cibo, che al à rivât a no fâ dispierdi ricetis e storiis di prodots de Cjargne plui vere, de fertaie cul sclopit ae tale cu lis fricis e il siç, lis sopis e la panade. E po la Varhackara, i pendalons, il Saût, l’ont e i savôrs. Un libri definît dal professôr Enos Costantini, «fuartementri anti-american», parcè che al fâs scuvierzi culturis e aliments identitaris, preludi di une gnove «resistence alimentâr» che dome i zovins sot i vincj agns di chest teritori, ancjemò libars di pensâ cul lôr cjâf, a podaran puartâ indenant. ❚
✒ David Zanirato

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +