Vinars ai 09 di Otubar a Sant Vît di Feagne e je stade ricuardade la figure di pre Pauli Varut a 30 agns de muart.
Novembar al è il mês dai muarts e ancje noaltris o ricuardìn pre Pauli, ma cun lui ancje ducj chei altris amîs che nus àn lassâts masse adore.
In chest Olme pre Toni lu nomene fasint riferiment al rapuart dai predis in chest e in chel altri mont cu lis lôr comunitâts.
(redazion)
***
La domenie dal bon pastôr mi puarte cul pinsîr ai tancj, masse predis che a son muarts in chescj ultins agns e timps. Il pastôr al è un pont di riferiment pe sô comunitât. Par chel bisugne augurâsi che il predi al coroni une vite virtuose cuntune muart esemplâr.
Mi riferìs al mût di frontâ il mâl e la muart e al testament, chel vêr, là che si viôt trop che il predi al lasse e a di cui che lu lasse. Se al sint la paternitât spirtuâl o se e à plui fuarce la leç ancestrâl dal sanc.
Ma al è impuartant ancje il lûc che il predi al distine di jessi metût pe polse definitive. Une sielte che e palese se il predi al à veramentri sposade la sô comunitât o se invezit al jere dome un vedran in trasfierte. O ài tal cûr la delusion di tantis comunitâts che a àn viodût il lôr plevan a partî come un forest dopo agnorums di vite e di vitis insieme e la comozion di altris pal lôr predi che al varès spietât cun lôr il grant moment.
O ài ancje cualchi câs concret. Come la rabie de int di Vençon cuant che i parincj a son vignûts a puartânus vie il nestri bonsignôr Faustin Lucardi, copât dai todescs fûr dal domo. Il câs dal siôr Santul di Çurçuvint, pre Vigji Zuliani, che al à volût jessi metût tal mieç dal cimitieri, là che ducj a podevin pescjâlu. Ancje pre Leon Quagliaro, dopo 58 agns di fadie e sudôrs, al continue a tignî unîts e cuiets i siei parochians di Montenars. Pre Pauli Varut, nestri grant amì robât a 43 agns, al à volût fâ lis robis come cu va. Stant che di vîf al veve vivût a Vasinis, di muart al à volût stâ cun chei di Bordan. Di fat al è metût come une glogje a ricuardâur a lis paveis e ai avons di Bordan che “la fede e je la robe plui impuartante da la vite”.
Pre Laurinç Milani al è jentrât come priôr di Barbiane ai 6 di dicembar dal 1954. Tal indoman al è dismontât de mont par lâ in comun a comprâsi il toc de sepulture intal lûc che lu vevin confinât e che la int e va ancjemò in pelegrinagjo. Ogni tant o voi cul pinsîr tal cimitieri di Rualp, là che, biel jentrant de bande di Val, e je la puare lapide di un grant predi, pre Zuan Sala, muart dal 1896, unic pastôr restât a vuardeâ un trop bandonât di ducj.
Simpri in Cjargne, mi visi di un predi muart sul scomençâ de mê cariere. Al jere scjaldinôs e la int e spietave che si paràs in sacristie par intissiâlu. Cussì al saltave fûr e al faseve il fisc. Un an, la dì de Cinise, viodint la glesie miege vueide, al à berlât: “Diu vueli che chei che chest an no son a cjapâ la cinise, entri un an a sedin in cinise!”. Fatalitât o volê di Diu, nancje un mês dopo, tornant dal funerâl di un so compagn in Furlanie, al è restât sul asfalt tun brut incident. La int i à displasût ma no masse. Cuant che però a àn viert il testament e a àn let che al voleve jessi soterât tal lôr cimitieri, i zovins a àn fermade la carete funebre dapît de mont e lu àn puartât a spale par oris fint in glesie. E àn capît che la lenghe e diseve une robe e il cûr un’altre.
Jo no sai là che la muart mi brincarà ni cuant. O sai però che a àn di metimi là che in chel moment o sarai pastôr. Cussì, dopo di vê compagnade la mê int tal lûc de veretât, o tornarai piore ancje jo, par spartî cun lôr il stes misteri e la stesse sperance, tune solidarietât sponsâl in vite e in muart. Par che la muart no dividi ce che la vite e à unît.
OLMIS, vol. IV, 09.05.1998
pre Antoni Beline
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


