Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La crisi dal stât nazion tal spieli di Spagne e Catalogne

............

Te storie catalane al è un tiermin che al torne fûr: pactisme, vâl a dî “patisim”, forme politiche fondade sul ecuilibri tra podê centrâl (une volte il re di Aragon, cumò il guvier di Madrid) e espressions politichis dai podês locâi (une volte nobiltât, clericât e borghesie, cumò partîts politics catalans).
La tradizion di dialic par cirî un ecuilibri condividût jenfri Catalogne e Spagne e je lungje, e e va indevant ore presint: nol è un dialic facil, che daûr dai nivei (aministrazion, economie, identitât linguistiche…) al cjape formis e al pant obietîfs diviers. In ogni câs par che al sedi un dialic a coventin ricognossiment dal interlocutôr e volontât (convenience) di intindisi. Chest dialic si è ancje rot, in moments li che la Spagne si è sintude une vore fuarte e e à dineât ae Catalogne ancje dome il status di interlocutôr: par esempli sot Franco o sot Filip V (sec. XVIII).
SPAGNE DEBILE
Cumò invezit o sin tune fase là che la Spagne e je tant debile: e patìs de crisi gjeneralizade dal stât nazion, e à za pierdût la plui part dai siei podês a favôr di organisims sorestatâi (UE, NATO, podês finanziaris). La sô reazion e je di gjavâ risorsis a cui che i sta sot, ma no ‘nd à simpri la fuarce e la capacitât.
Al è clâr che la Catalogne, cun dute la sô cjame di identitât, economie e pês demografic, e fasi resistence e anzit, simpri par reagjî ae crisi, e domandi plui autonomie.
I sprocs di indipendence a puedin puartâ a semplificâ masse: no si pues cjalâ il rapuart tra Catalogne e Spagne come une partide di balon, tignint par une scuadre o par chê altre. La storie resinte de Catalogne no je la lote eroiche di un popul dominât, che al cîr di riconcuistâ la sô libertât: e je pitost la storie di une nazion che si confronte cun secui di condivision politiche, economiche, culturâl e ancje linguistiche cu la Spagne. E in gjenerâl lu fâs une vore ben, in maniere civîl, vierte, pacifiche, inricjidore par ducj (robe che la Spagne in gjenerâl no capìs e no presee…).
LIS RESONS PAR SOT
Ce resons sono alore sot dai sprocs indipendentiscj?
Par desenis di agns l’indipendentisime al è stât presint ma minoritari in Catalogne (tor dal 20% chei che si declaravin indipendentiscj). Al jere tant plui vîf invezit tal confront polemic, massime tai ultins agns, parcè che ur convignive a ducj: ai partîts catalans, che a jerin autonomiscj e fevelant di indipendence a domandavin 100 par vê 10; ai partîts di Madrid, parcè che cussì, cul lôr eletorât, a fasevin la part dai difensôrs de Patrie. Chest zûc cumò i è scjampât di man al guvier di Madrid, ancje pe incapacitât specifiche dal prin ministri Rajoy.
NISSUNE TENSION
In Catalogne però no si respire aiar di tension: forsit si sint che cumò la peraule i tocje ae Spagne. Se e dimostrarà di esisti ancjemò come interlocutôr, la Catalogne e sarà pronte a tratâ.
La pression internazionâl pe unitât dai stâts europeans no frenarà lis aspirazions catalanis a democrazie e sovranitât, ma e pues puartâ Madrid a vierzisi di plui al dialic: svuedât dal alt e dal bas, o destinât al frazionament, il stât nazion al è daûr a dimostrâ di jessi un model superât de storie, no dome in Spagne. ❚
Sandri Carrozzo

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +