Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Sporteliscj ancjemò in spiete

............

Di no crodi, dopo agns di vore, ma sore il dut di leçs a pro le lenghe furlane, contant la leç regjonâl dal 15/96, po chê nazionâl, la 482 dal ‘99, e la ultime rivisitazion dal test regjonâl fate dal 2007, se si à voie di vê une mape precise dai sportei in marilenghe atîfs in regjon nol è po cussì sempliç.
A vêlu sperimentât par prins a son stâts i stes sporteliscj che, par dâsi dongje ai 4 di Avrîl stât a Aquilee intun moment di confront e di condivision, no àn vude strade facile tal meti adun i nons dai coleghis di invidâ.
Responsabilitât prime, la grande precarietât che sportei e sporteliscj si cjatin a vivi, tra un contrat e chel altri, tra un comun che al à la pussibilitât di vierzi il servizi ma no lu à ancjemò inviât o chel che lu à daviert e po sierât par tornâ a rinovâ la burocrazie che e covente a mandâlu indevant.
La riunion di Aquilee, dut câs, tai intindiments no voleve jessi un ocasion par vaîsi intor, si ben par meti in lûs i aspiets positîfs des esperiencis che si puartin indevant, cun fadie e passion, no cate lis dificoltâts di programazion par vie di prospetivis simpri balarinis.
A jerin presints i sporteliscj dai comuns di Reane (dulà che cumò il servizi al sta par sierâ), Tavagnà, Manià, Aquilee, Sudri, de provincie di Gurize, e lis dôs personis che a fasin servizi alì de ARLeF. In dì di vuê, dongje di chestis esperiencis si zontin chês dai sportei di Basilian, Buie, Remanzâs, Codroip, Maian (che di pôc al à tornât a vierzi), Voleson, e i sportei de provincie di Udin e di chê di Pordenon che, dopo un moment di polse, al è tornât atîf cul prin di Mai.
Confrontadis lis esperiencis, tai aspiets bogns e in chei mancul bogns, e seneôs di dâ simpri plui costrut ae lôr esperience a pro de lenghe e de culture furlanis, i sporteliscj riunîts a Aquilee a àn finît par meti in clâr che ce che al covente cun plui urgjence al è un coordenament dal servizi sul teritori.
Cussì a àn cjapade cjarte e pene e a àn decidût di scrivi al president de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane e al diretôr dal Servizi Identitâts Linguistichis Culturâls e coregjonâi tal forest de Regjon, par fâ une lôr propueste.
Te letare, che e je stade inviade ancje ai coleghis che no jerin presints par che le sotscrivin, si rimarche soredut «la necessitât di un coordenament formâl, parcè che chel volontaristic e personâl dai sporteliscj, che pûr a àn simpri procurât di cognossisi e di cjatâsi in chescj agns di aplicazion de leç 482, nol è par nuie suficient».
Di chi, la propueste che e sei la ARLeF, tant che organisim di politiche linguistiche, a «coordenâ lis ativitâts dai sportei e che si fasi puartevôs li de Regjon dai problemis, des propuestis e des esigjencis che a vegnin fûr dal lavôr di sportel che – a rimarchin –, pe sô nature, al è simpri a contat cul teritori».
Seont i firmataris, in cheste maniere «i sportei a varessin la pussibilitât di un confront cun chei altris, midiant di un riferiment plui stabil e continuatîf».
E cumò, i sporteliscj a restin in spiete di un rispueste.
Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +