Côt, codâr, falcet, refe, ristiel, batadorie, mede… talç, ghitare, pigne, stamp, sele, glove, sampogn, cjace forade, cit, siç, tamar, brume, celâr, cali, cjalderie… nons leâts ae Cjargne di un timp, indulà che lis ativitâts principâls a jerin leadis ae agriculture e ai animâi.
Cul passâ dal timp chestis ativitâts a son caladis e vuê chei che a van “a rezi” o a “fâ fen” o “a fâ formadi” a son simpri di mancul. Al è simpri plui râr, tai paisuts di mont, cjatâ inmò viertis e in funzion lis latariis.
Cirche un an fa, il Comun di Lauc al à volût tornâ a vierzi la latarie turnarie metint adun une mostre permanent dedicade ae filiere dal lat.
“La mostre – e spieghe la assessore ae culture Elisa Gressani – e vûl contâ la storie no dome di un passât ma ancje di un presint inmò vîf sul teritori. A son un grum di aziendis agriculis che a lavorin di bessolis il lat. Ducj i ogjets in mostre a son stâts regalâts di privâts e tancj recuperâts des vecjis latariis che a funzionavin in ogni frazion.”
Dongje ai imprescj significatîfs dal lavôr si cjate descrite, in cinc panei tematics, la procedure leade ae lavorazion dal lat, ae cure dai animâi e ae produzion dal fen, e ancje aes ativitâts des malghis ancjemò presintis sul nestri teritori. Ogni panel al à fotografiis, e al è un video che al conte une serie di testemoneancis cjapadis sù di Stefano Morandini: suns, vôs e rumôrs des malghis, de campagne e de latarie a tornin a rivivi e a fâsi sintî.
La mostre, visitade soredut des scuelis, e je une vore interessante e e jude a svicinâsi a di un mont cuasi dal dut dismenteât e dal sigûr gnûf pes gjenerazions zovinis. La mostre di Lauc e je vierte la sabide des 3 aes 5 dopomisdì e pal mês di Lui e di Avost ancje la domenie, des 10 a misdì, e des 3 aes 5 dopomisdì.
“Il Comun di Lauc – e continue Elisa – al da la pussibilitât a cui che al ven a fânus visite di fâ bielis cjaminadis tal mieç de nature (sedi a pît, che a cjaval e in bici) e ancje tal mieç de storie (la necropoli di Curs cui tombâi ingjavâts tal cret, la gleseute de Madone di Trave dulà che i fruts muarts “a tornavin a vivi par un marilamp juste il timp di jessi batiâts”, e v.i). Di Invier, si pues schiâ: o vin un piçul implant in Val di Lauc. Par di plui, chest an al cole l’aniversari dai 1.000 agns di storie dal Comun di Lauc e dal 20 di Jugn o vin une schirie di events che a laran a rindi plui vive dute la Istât.”
Nol reste che cjatâ la ocasion par inneâsi tal biel mieç de nature di Lauc, distirât tune biele alture jenfri l’Arvenis e la Val Tiliment, a 719 metris dal nivel dal mâr. ❚
Marta Vezzi
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


