Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La specialitât no dome nus covente par aministrâsi ben, ma ancje par sfrutâ la gnove posizion gjeopolitiche de Regjon

............

Lis declarazions dal President de Regjon Toscane su lis Regjons Speciâls a sunin ofensivis pal Friûl-Vignesie Julie e a alimentin ancjemò di plui chê voie di neocentralisim che e je daûr a lâ za in grant.
Come se nol fos propit dal faliment dal centralisim che si è gjenerade chê sburtade federaliste che, par altri, e je restade irealizade.
A dîle dute, ancje la nestre Regjon no à decentrât i propris podês e si è tignude ben strente “la borse” a discapit di chei altris nivei aministratîfs.
La specialitât e riclame temis storics, economics e politics e argoments tant che la teritorialitât, la autonomie, il federalisim e la identitât.
Su la Autonomie Speciâl de nestre Regjon, o stimi impuartant sotlineâ ciertis cundizions essenziâls pe sô stesse reson di esisti.
Par prime robe, e va rimarcade cun fuarce la coesistence di plui lenghis e identitâts.
Pluriculturalisim, duncje, di promovi.
O soi dacuardi cu la conseire regjonâl Alessandri Colautti cuant che e dîs di no capî cui che si sdegne pai tais ae culture e si dîs, invezit, dacuardi cui tais al insegnament de lenghe furlane.
Parcè, il furlan no ise culture?
Al è determinant ancje il posizionament gjeopolitic economic dal Friûl-VJ. Intal passât la Regjon no jere apetibile e interessante, pe economie, par vie de vicinance cui paîs comuniscj.
Cumò e je simpri prossime ai stes Paîs che a son i nestris simpri plui motivâts gnûfs concorints e contindints ma a rapresentin ancje potenziâi gnûfs marcjâts.
La gnove colocazion tal centri de Europe e va fate rindi. La Regjon e pues jessi une crosade determinante intai flus dai oms e des marcjanziis e chest al puartarès beneficis economics aes comunitâts locâls.
Duncje, e va miorade e coordenade la portualitât, fat deventâ plui eficient il sisteme feroviari e doprât a plen l’as Adriatic-Baltic (Pontebane). Il posizionament de nestre regjon al è une “unicitât” di valorizâ e al è pardabon une esclusive dal Friûl-VJ.
E je impuartante ancje une gjestion aministrative virtuose, come che al è stât par decenis.
Intal ultin periodi, però, nol è stât propri cussì ancje se, dut câs, e je lade tant miôr che in altris Regjons, sedi ordenariis che speciâls.
No son propit il massim de virtuositât sedi il sviliment des partecipadis regjonâls che la cjare e no finide cuistion dal Compart Unic. Lis partecipadis a àn di cjatâ fûr une mission che no sedi la autoconservazion semplice, tornant a jessi buinis pes impresis e pai citadins.
Cence altri, e va fate une riforme istituzionâl e aministrative che e agreghi (no che e fondi) i Comuns in areis largjis, plui largjis di chês previodudis, par delegâur compits e risorsis.
I nivei sub regjonâi, duncje, adeguâts par dimension e funzions par evitâ il tramai dal neocentralisim regjonâl.
A van valorizadis lis professionalitâts dai nestris dipendents publics ancje midiant chê mobilitât, dal sigûr contratade, rindude pussibile propit dal Compart Unic.
Ancje se dut chest, e altri ancjemò, al fos fat, nol sarès dut câs suficient par mantignî la nestre specialitât parcè che par contrastâ cheste gnove derive centraliste (ancje autoritarie e oligarchiche?) al è pardabon necessari che i atôrs politics, economics e sociâi regjonâi a sedin dutun, unîts e solidaris.
Dome cussì o podarìn fâje. ❚
Roberto Muradore
Segretari Gjenerâl Cisl di Udin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +