Lis declarazions dal President de Regjon Toscane su lis Regjons Speciâls a sunin ofensivis pal Friûl-Vignesie Julie e a alimentin ancjemò di plui chê voie di neocentralisim che e je daûr a lâ za in grant.
Come se nol fos propit dal faliment dal centralisim che si è gjenerade chê sburtade federaliste che, par altri, e je restade irealizade.
A dîle dute, ancje la nestre Regjon no à decentrât i propris podês e si è tignude ben strente “la borse” a discapit di chei altris nivei aministratîfs.
La specialitât e riclame temis storics, economics e politics e argoments tant che la teritorialitât, la autonomie, il federalisim e la identitât.
Su la Autonomie Speciâl de nestre Regjon, o stimi impuartant sotlineâ ciertis cundizions essenziâls pe sô stesse reson di esisti.
Par prime robe, e va rimarcade cun fuarce la coesistence di plui lenghis e identitâts.
Pluriculturalisim, duncje, di promovi.
O soi dacuardi cu la conseire regjonâl Alessandri Colautti cuant che e dîs di no capî cui che si sdegne pai tais ae culture e si dîs, invezit, dacuardi cui tais al insegnament de lenghe furlane.
Parcè, il furlan no ise culture?
Al è determinant ancje il posizionament gjeopolitic economic dal Friûl-VJ. Intal passât la Regjon no jere apetibile e interessante, pe economie, par vie de vicinance cui paîs comuniscj.
Cumò e je simpri prossime ai stes Paîs che a son i nestris simpri plui motivâts gnûfs concorints e contindints ma a rapresentin ancje potenziâi gnûfs marcjâts.
La gnove colocazion tal centri de Europe e va fate rindi. La Regjon e pues jessi une crosade determinante intai flus dai oms e des marcjanziis e chest al puartarès beneficis economics aes comunitâts locâls.
Duncje, e va miorade e coordenade la portualitât, fat deventâ plui eficient il sisteme feroviari e doprât a plen l’as Adriatic-Baltic (Pontebane). Il posizionament de nestre regjon al è une “unicitât” di valorizâ e al è pardabon une esclusive dal Friûl-VJ.
E je impuartante ancje une gjestion aministrative virtuose, come che al è stât par decenis.
Intal ultin periodi, però, nol è stât propri cussì ancje se, dut câs, e je lade tant miôr che in altris Regjons, sedi ordenariis che speciâls.
No son propit il massim de virtuositât sedi il sviliment des partecipadis regjonâls che la cjare e no finide cuistion dal Compart Unic. Lis partecipadis a àn di cjatâ fûr une mission che no sedi la autoconservazion semplice, tornant a jessi buinis pes impresis e pai citadins.
Cence altri, e va fate une riforme istituzionâl e aministrative che e agreghi (no che e fondi) i Comuns in areis largjis, plui largjis di chês previodudis, par delegâur compits e risorsis.
I nivei sub regjonâi, duncje, adeguâts par dimension e funzions par evitâ il tramai dal neocentralisim regjonâl.
A van valorizadis lis professionalitâts dai nestris dipendents publics ancje midiant chê mobilitât, dal sigûr contratade, rindude pussibile propit dal Compart Unic.
Ancje se dut chest, e altri ancjemò, al fos fat, nol sarès dut câs suficient par mantignî la nestre specialitât parcè che par contrastâ cheste gnove derive centraliste (ancje autoritarie e oligarchiche?) al è pardabon necessari che i atôrs politics, economics e sociâi regjonâi a sedin dutun, unîts e solidaris.
Dome cussì o podarìn fâje. ❚
Roberto Muradore
Segretari Gjenerâl Cisl di Udin
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


