Un grant misteri al savolte il Friûl: un sassin seriâl che al cope zovinis. Par discuvierzi il colpevul e fermâlu, la polizie no baste: al ven clamât l’FBI (Furlans cu la Barete Investigazions). Secont l’FBI (Furlans tal Bar Investigazions), il criminâl al è leât in cualchi maniere al famôs sassin seriâl Bepon il Mangjon, clamât cussì par vie che si mangjave lis sôs vitimis (di fat, al jere cognossût in dut il mont tant che Hannibal the cannibal).
Par fevelâ cun Bepon e gjavâi fûr cualchi segret, l’FBI (Furlans & Babis Investigazions) al mande Catine Sterling, une zovine che e à a pene scomençât a lavorâ.
Catine e jentre te preson di massime sigurece dulà che a tegnin Bepon il Mangjon e e scomence a cjapâ confidence cun lui. Bepon il Mangjon al è un om une vore pericolôs, ma ancje une vore inteligjent; di fat, al è un psichiatri cuntune sensibilitât fûr dal ordenari: al rive, dome cjalant in muse une persone tal bar, a capî se e sta par ordenâ un blanc o un neri.
A planc a planc, Catine e Bepon si cognossin un cun chel altri. Si discuvierç, par esempli, che Bepon al è deventât sassin seriâl stant che al è cressût intune famee di vegans e astemis. Cussì, l’unic plat furlan che al podeve mangjâ al jere il risot cul sclopit, ma mantecât cul vueli e no cu la spongje! E cence un got di vin dongje.
Ma ancje Catine e à vût un traume di piçule, par jessi stade a cjalâ la macelazion di un purcit: ancje se so pari i veve insegnât che dal purcit no si bute vie nuie, chê dì, Catine e à viodût il contadin a butâ un muset intîr tes scovacis! Catine sal insumiave ancjemò di gnot, chel muset straçât.
Bepon al scolte Catine cuant che i conte des investigazions, Catine e puarte di mangjâ a Bepon robis che nol veve mai provât: luianie, cjarsons cu la scuete, broade e muset.
Cussì, ae fin, Catine e rive a un acuardi cun Bepon: l’FBI (Furlans Bacucs Investigazions) i concêt une cele plui largje (e mancul sigure), e lui ju judarà a cjapâ il sassin seriâl.
Cul plan di Bepon, l’FBI (Furlans Braurôs Investigazions) al rive a cjapâlu: di fat, il serial killer al jere triestin e l’FBI (Furlans a Barcola Investigazions) lu tire intune vuate cuntun volantin par fâ une lampade a gratis.
Bepon, però, al rive a scjampâ de gnove cele e, tal finâl, al clame Catine al celulâr: “Mandi Catine, usgnot o ai un amì a cene!”
“No!”, e dîs Catine, “Cui ti mangjistu cheste volte?”
“Sêstu mate?”, al rispuint Bepon, “Cumò che tu mi âs fat cognossi la cusine furlane, dome polente, frico e Tocai!*”
* Il film al è rivât prime dai ongjarês, duncje che a stedin cidins! ❚
Bete di Spere
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


