Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Libars di podê cori cence cjavece tor dal cuel

............


✽✽ La gnove, ma no je une novitât, e je che daûr di une ricercje dal “Sole24ore” la universitât di Udin, anzit la Universitât dal FRIÛL, si cjate al 15n puest de classifiche taliane. Triest e ven daûr (26°).
Al prin puest Trent. Su chest, il diretor dal Messaggero Veneto al à scrit intal so blog, une riflession che mi somee juste considerâ. Al scrif Monestier: Se Udin al da la vene a Triest, Trent le da a Udin». Ven a stâi par lui, il riferiment no à di jessi la universitat triestine, ma che miôr. O vin di jessi i miors, al è l’invît di Monestier. Cemût no dâi reson! Su chest numar tal articul su Lateriis Furlanis o disìn une robe compagne rispiet ai nivei di sicurece alimentâr: se in Italie si domande un nivel X, in Friul al à di jessi X+. Se pe sanitât la cualitat e je Y, ca di noaltris e à di jessi Y+ e vie indenant in ducj i setôrs de vite e de societât.
✽✽ Disìnsi la veritat: al è stat un timp, che, propit pe vie de specialitât, chest al è sucedût. No par dut, no simpri ma dispès. Il nestri Friûl al jere indenant de Italie, il confront al jere cu la Europe. Si clamave model Friûl, a vignivin a studiâlu par copiâlu.
E la Regjon i lave daûr, e gjoldeve di cheste situazion di progrès, Triest comprendude.
✽✽ O pensi che chest al sedi stât il regâl dal taramot: cence chei muarts, cence lis mobilitazions de int, cence chel rapuart diret cui sindics, cu la politiche in gjenerâl, si sarès restâts indaûr.
✽✽ La nassite de universitât furlane e figure ben chei agns. Po dopo alc al è cambiât: cualchidun al fevele di masse bêçs, altris di sotanisim dai sorestans furlans. personalmentri o ai simpri pensât che la storie e va indenant a ciclis, ma che in ognidun al reste alc di chel prime.
✽✽ Une realtât invezit no je mai cambiade: il rapuart tra Triest e il Friûl. Dôs storiis diviersis che dome un legjisladôr curt di voli e di cjâf al podeve meti dongje intune istituzion aministrative tant che la Regjon a statût speciâl.
✽✽ Parcè duncje no podìno jessi vuê tant che Trent?
✽✽ Al sarès masse comut ricuardâ, che la universitat dal Friûl e je sot finanziade, che Triest “e à simpri cjalât l’ateneu di Udin, tant che une cualsisedi scuele superiôr”, “il dispresi”, peraulis simpri di Monastier. Triest no à mai glotût la nassite de universitât furlane, o zonti jo.
✽✽ La citât, la sô borghesie no rive a cjalâ fûr dal so interès, di une concezion di citât “martare”. E tant che une mantide e cope ducj chei che i stan ator par sopravivi.
Cheste e je la realtât. E alore e je vere che in cualchi maniere o vin di lâ indenant, che ancje cun mancul bêçs la nestre universitât e fâs la sô figure, che tal mont la nestre industrie, il nestri lavôr al resist, si fâs cognossi. Tignî bot duncje, ma par rivâ a jessi “Trent” o fasìn il dopli di fature, pierdint fuarcis e ocasions.
Cheste la responsabilitât de politiche, dai politics furlans in prime file, simpri plui leâts al cjar dal podê, al partît e no al popul che a varessin di rapresentâ. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +