Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Par chei che no si rindin. La gnove resistence furlane

............


✽✽ Si siere un altri an e se si ves di cjalâ dome in cjase nestre un alc par jessi contents lu cjatìn. Cuant che li dal Visionari di Udin o vin presentât la gnove vieste grafiche pensade e inmaneade di Dree Venier, o jerin dongje a fâ une scomesse cun noaltris, cu la Region, che nus veve taiât i contribûts, ma soredut cun voaltris letôrs: tignî in pîts la Patrie tal mieç des dificoltâts cence gjavâi nuie dai siei valôrs e contignûts. Mi somee che se o sin chi a contâle, o vin vinçût almancul par chel che al rivuarde il fat che il nestri gjornal al è vignût fûr par dut il 2013, che a son cressûts i abonaments, che o vin passâts i 1000 “mi plâs” su facebook, che in tancj di lôr, e ancje cualchi istituzion, a àn decidût di stânus dongje cuntun intervent finanziari.
✽✽ Ma e sarès une falope fevelâ ben di noaltris e no viodi che invezit la situazion ator e je grivie, mai tant che vuê. Sedi par chel che al rivuarde la realtât economiche, sociâl dal Friul sedi pe idee stesse dal Friul.
Lu vin dit dispès: plui di cualchidun al sofle su la crisi par fâ passâ un model di region centralistiche, pontade su Triest, cirint di scancelâ la identitât furlane.
✽✽ O vin di jessi clârs su chest pont: no son dome triestins, romans o talianots in gjenerâl che a sburtin par chest gjenocidi linguistic, istituzionâl e storic: al è furlan il president de Cjamare di Cumierç di Udin, Da Pozzo, che al sburte pe unificazion regjonâl, disint che la politiche dal “di bessoi” e je finide; al è furlan il president dai artesans che al sburte par trasferî la Cna a Triest; a son furlans chei conseîrs regjonâi in prime file par sierâ lis provinciis; a son furlans chei dirigjents des “Latariis furlanis” che a vuelin vendi la aziende ae Granarolo. E vie indenant, la liste e sarès masse lungje. Furlans sotans, vendûts, che a pensin dome ai lôr interès o a chei dai partîts che ju àn metûts in chel puest. Di sigûr sì, ma cemût fermâju
Metintsi di traviers, fasint che lis lôr decisions, i lôr progjets a cjatedin oposizion. In sumis contant la veritat.
Une veretât che dentri di lôr i furlans a cognossin ben, ma che tantis voltis a tegnin platade, cuasit cun rassegnazion.
Rassegnâsi vuê al vûl dî pierdi dut. No dome chel che o sin stâts, ma soredut chel che o podìn jessi un doman e cence cheste sperance, chel doman nol esist.
✽✽ I nestris auguris duncje a son par chei mestris che insegnaran il furlan a scuele ancje cence risorsis, a chei lavoradôrs che no si fasaran pleâ de crisi, a chei imprenditôrs che no molarà jù i bregons denant des ufiertis dai forescj o aes bufulis des lôr organizazions. A chei di Pordenon e Gurize che cun dignitât e braure a declarin la lôr furlanetât.
Ae int de mont che no vûl viodi murî i siei paîs, a chê de plane che no vûl dome ciment e eletrodots.
A dutis lis feminis e oms furlans che no si rindin. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +