Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Regjon sveiti! Lasse cressi lis tieris coletivis

............

Avonde vaîsi intor, avonde continuâ a fâ studis e indagjns, a domandâ consulencis. Il model lu vin in cjase. E al pues funzionâ. Lu disin i fats, i conts, no lis peraulis. Ma par fortune cualchidun si sta inacuarzint. O stin cjacarant des proprietâts coletivis, tieris, boscs e fabricâts presints in tancj comuns de Cjargne che a son di ducj, de int dal paîs, ma che il plui des voltis a son dismenteadis, lassadis lâ a remengo o cedudis ai comuns che però cumò, che no àn plui bêçs di spindi, no lis tocjin. Une volte, ai timps de Vicinie, a son coventadis pe sussistence de popolazion, po dopo, cuant che e je rivade la bondance, si sin dismenteâts di lôr, no si à rivât a inovâ.
“O sin ancjemò in timp par fâlu”, al spieghe Delio Strazzaboschi, segretari de Aministrazion dai Bens Civics di Pesariis, comun di Prât in Cjargne, la realtât che plui di altris e sta dimostrant une vitalitât incredibile, e – cjartis in man – nus spieghe cemût che e funzione. “Ae fonde di dut e à di jessi une sostignibilitât economiche, e par otignîle a son trê i pilastris dulà pontâ: i cjamps, i boscs, la zootecnie; cuntun cuart scat, il turisim, che al varès di vignî in automatic”. Il grues probleme de Cjargne al è che i terens a son un grum frazionâts: metisi adun, duncje, e je la prime robe di fâ. “A Pesariis, o taìn i boscs, o puartìn il legnam te strade e po dopo lu vendìn. Cui bêçs che o tirìn sot, paiât il personâl e ducj i coscj, ce che al reste lu metìn par aministrâ i bens frazionâi, permetint par esempli di tignî viert la buteghe di alimentârs dal paîs cence domandâ contribûts a di nissun”. Plan plan, duncje, i utii a son simpri tornâts a invistî, e in chescj agns si à rivât a comprâ gnûfs machinaris che a permetin di miorâ la ativitât di forestazion, sistemâ fabricâts di destinâ ae ricetivitât turistiche e vie discorint. Achì, però, al nas un dai problemis plui grues: la “cancrene” de burocrazie regjonâl, le clame Strazzaboschi. “I boscs a disposizion a vegnin taiâts dome par une minime percentuâl di ce che si podarès, doi mil metris cubis l’an suntune superficie di 212 mil metris cubis, mancul adiriture di chê che e je la ricressite des stessis plantis. Fûr duncje di ogni logjiche ecologjiche, e dopo si domandisi parcè che il teritori al è simpri sogjet al pericul idrogjeologjic”. Di une bande al coventarès fâ plui stradis forestâls par puartâ vie il legnam, di chê altre nol è pussibil che par intervents considerâts di logjiche di ordinarie aministrazion, pe leç a sedin intindûts di straordenarie aministrazion e duncje sogjets a dut un iter che ti fâs vignî il lat tai zenoi.
In gracie dal lavôr che il coordenament dai Bens civics regjonâl al à fat in chest agns, si à rivât a incuadrâ dut l’aspiet di cjartis e normativis. Duncje, par chei che cumò a volaressin tentâ di seguî il model, la strade e je plui o mancul splanade. Ma dut câs, al covente che la Regjon si deti une sveade, che e meti man ae leç, viodût che tra l’altri al è ancjemò in cariche un comissari straordenari pe gjestion dai ûs civics che al ven prorogât dal lontan 1920: al è passât un secul!
La fuarce dal moviment e je che, no cate ducj i bastons tai rais, si va indenant. A vuê, in Cjargne, in plui che a Pesariis, a funzionin i ûs civics ancje a Gjiviane e Tors di Rigulât, a Tualiis e Naiarêt di Comelians, a Davaste di Davâr e a Priole e Neariis di Sudri; po dopo a son ancje i Consorzis privâts di comunions familiârs tant che a Culine di For Di Avoltri, Liariis di Davâr e simpri a Tualiis e Naiarêt. Chei che invezi a àn domandât di podê tacâ a organizâsi, a son a For Disore e Disot, a Formeâs di Zui, a Paluce, e in chês altris frazions di Davâr, ducj za cul ricognossiment uficiâl des proprietâts coletivis. “Ducj insieme, o stin lavorant par une gjestion associade, par difindisi miôr de burocrazie, par vê une tutele e une sustignibilitât plui fuarte – al zonte Luca Nazzi, coordenadôr regjonâl des Proprietâts coletivis -. O volìn sburtâ fuart parcè che dut ce che o stin fasint lu fasìn cence parons, cence lâ a tucâ tes puartis cul cjapiel in man”.
Duncje, cjargnei, daitsi une sveade: o vês il business in cjase. ❚
David Zanirato

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +