Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Alviero Negro, Strumîrs e zambarlàns, Udin, 1978

............

“-Alò, alore! Disèimi dut, ma ae svelte, ch’o spieti i siôrs des Vilis di chenti ch’a son stâz convocâz culì par cheste sere-
-Eco za, siôr Dean: ‘e je in pîs ancjemò la quistion cu la int di Morsàn di Strade. ‘E àn vindût, senze vê il consens, chel ch’e àn boscât in tai nestris boscs…”
Al è il prin dialic dal drame storic in dôs parts scrit di Alviero Negro e che al à vinçût, intal 1977, il prin premi des oparis al concors di teatri bandît de Societât Filologjiche Furlane.
La vicende si davuelç intal 1509 e il contest al è chel de lote jenfri Vignesie e l’Imperi, cu lis dôs fazions che si jerin vignudis a creâ in Friûl, i çambarlans che a tignivin par Vignesie e i strumîrs che a jerin a pro de Austrie. Contrascj tant pençs di rivâ adore parfin a sbregâ amiciziis e fameis, se mai al fos sucedût, par esempli, che une fie si inamoràs di un de fazion contrarie.
La ambientazion storiche e je rigorose e no mancjin riferiments a cuistions altris rispiet al teme principâl, come cuant che il nobil Savorgnan al tocje il discors de Inquisizion, no cence osservâ che a Vignesie “no à masse slaz”. Notazion storichementri precise (Vignesie e jere tolerante…), che però e introdûs ancjemò un element incuietant, une menace che e je li, magari indurmidide, ma li.
Un drame torgul e violent, dulà che si intuìs subit che la tragjedie e je pronte a discjadenâsi, che e baste une faliscje par fâ vignî fûr dute la cagnetât, dutis lis cualitâts piês dal om. Ducj i personaçs a son presonîrs dai rûi che ur son assegnâts e no rivin a saltânt fûr. E cussì a finissin par sacrificâ ancje i afiets plui biei, dal moment che il sens di umanitât al ven metût in bande. Dome Cunizze, straordenarie figure di femine dal popul, e mostre di vê capît l’essenziâl des robis: “Ma indulà àno la fuarze i puars di tradîus vualtris? A tradîsi tra di lôr, chel sì, a’ son pronz, che ur al vês insegnât vualtris!” E ancjemò: “ (la vuere) mi pareve che e fos tant lontane di chenti (…) e invezit le vin dentri di nô…come une rabie salvadie, piês de peste, un cancar che nus mangje il cûr”.
Cunizze che e je ancje protagoniste di un dialic cul so om Jop e po cui coparis Femie e Dreàn, di un realisim crût, vivarôs e ancje lubric, che al fâs pensâ al Ruzante pe intensitât e l’estri des replichis.
Al displâs propit che chest drame al sedi pôc rapresentât e pôc cognossût, tant di mancul di chel che al mertarès.
✒ Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +