Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cormons e onore Dolfo Zorzut cuntun premi leterari che al celebre il plurilinguisi di cheste tiere

............

Cormons: ogni 2 agns, la Mont Quarine e vîf une gnove creazion. Cuarp di pinsîrs e peraulis; forme in prose e poesie; espression di lenghe furlane, taliane, slovene. Il premi leterari Dolfo Zorzut (1894-1960) al onore un Cormonês che, cul folclôr, al è rivât a spalancâ la anime dal popul.
Insiemi Comun, “Amîs da Mont Quarine”, “Societât Filologjiche Furlane”; patrocini de Provincie di Gurize; di gale il contribût dai grancj, parfin di tieris lontanis.
Ca, si fermìn a contâ alc de zoventût che e studie: di lì il mont al va indevant.
Al à vint un frut de II A, medie di Cormons; une conte une vore frescje; frasis e i periodis no si strachin; a cjapin viemence de puntegjature ben spindude.
E va indevant imbombide di savôr, ironie e e cjate simpri jutori tal paradòs, tal strani, fin a fâ sparî la peraule e fâ cjantâ letaris in secuence.
Implant sempliç: 4 amîs a decidin di vivi une corse cun tante int pai Cuei.
Biel che a van, si imberdein tune piste fûr des stradis e si pierdin. A saltin fûr amcje i cenglârs (il titul al è propit “E se incontriamo i cinghiali – Una corsa sul Collio con gli amici”)…
La fin e je che ju cjatin: prime i gjenitors si solevin, dopo si inrabiin. Dite cussì, e je sclagne, ma i  4 fruts cormonês a son gjoldibii, origjinâi, cun prose che e scate e e ten vîf il letôr dal principi ae fin.
Tono – dut intun – delicât, sempliç e profont, tal test, segnalât, di Rossella Dosso: medie cormonese, III D.
Cul merit di jessi une vore necessarie pal dizionari biografic “Lirutti”, dulà che dal protagonist no si cjate olme, e je une delicade storie di amôr e di muart tra Arturo Dosso e la sô Matilde.
Lui, di Caprive, lauree in dirit a Graz, al insegnave cun jê a Gurize tal Staatsgymnasium, ambient culturâl di stratosfere par docents e students.
Arturo, come chei altris inteletuâi di confin de epoche, al supà culture no dome juridiche (fin a cjoli part a la riforme dai pats colonics), ma ancje leterarie, storiche, filologjiche, tant di jessi anime de riviste “Forum Julii”; di fat e je muarte pôc dopo di lui.
In tieris di frontiere, al sondave culture di frontiere, studiant cu la filologjie, la storie di oms e feminis che a fevelavin furlan e sloven, ma cul patrimoni di tantis altris lenghis.
Al è stât lui a scuvierzi Dolfo Zorzut e a tirâlu drenti – autôr – in Forum Juli: al veve 18 agns.
Il scrivi di Rossella al è delicât, di cûr e di çurviel; al rive a cjareçâ int e lûcs che a son dolçs pardabon tant che lis sôs peraulis. ❚
✒ Ferruccio Tassin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +