Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. La leç pal furlan in Consulte

............

O sin in spiete che la Cort Costituzionâl, jenfri la fin di chest mês, e mandi fûr la sô sentence sul ricors dal Guvier Prodi cuintri la leç regjonâl pal furlan. Lis vôs che a circolin a pandin che forsit no varès di lâ mâl rispiet aes nestris sperancis di un judizi positîf. Ancje parcè che l’assessôr regjonâl competent al à bielzà metût lis mans indenant, disint che in chel câs, la Zonte e la maiorance di centri drete, cumò in carghe, a proviodaran subit a presentâ une propueste di leç che e varès di tornâ a permeti ai gjenitôrs dai arlêfs di sielzi l’insegnament o no de lenghe furlane  a scuele. Biel dissen al sarès chest chi! Come se, vuê come vuê, la leç regjonâl e obleàs i gjenitôrs e i lôr fîs a studiâ, scrivi e doprâ il furlan par fuarce!
Chest, dut câs, al è il pont di fonde dal contrast ae leç. Che, disìnlu clâr, no oblee propit nissun a nuie. Prime di dut parcè che la leç e jentre in funzion tai asîi e tes scuelis dai Comuns dulà che si tabaie par furlan. E dulà che al è stât decidût, cun delibere di pueste, dai Conseis comunâi e dai Conseis provinciâi interessâts. E in fin, simpri daûr de leç regjonâl impugnade dal Guvier Prodi, cuant che i gjenitôrs – daspò vê vût un avîs motivât des scuelis – pai lôr fiis a refudin, par iscrit, di dâ il lôr acet al insegnament de lenghe furlane. Al è ancjemò di tignî cont che pal an 2008-2009 i gjenitôrs interessâts des Provinciis di Gurize, Pordenon e Udin a àn bielzà fat rivâ al 70 par cent il lôr assens.  E no su la fonde dal cussì clamât «silenzi-assens», ma par vêlu clarementri declarât neri su blanc.
Duncje, a dispiet dal grant batibui cuintri il furlan di bande dal nazionalisim talian, la grande maiorance des fameis furlanis lu veve dit tai agns passâts e lu à tornât a dî ancje cumò che si sintin furlanis e che a vuelin che tes scuelis a jentrin pai lôr fîs sedi la lenghe, sedi la culture, e parcè no?, ancje la storie dal nestri popul! Argoments, di sigûr, ducj leâts tra di lôr.
Par chestis resons, ancjemò une volte o pandìn dut il nestri recressiment, dute la nestre proteste pe decision dal Guvier di  apelâsi ae Cort costituzionâl cuintri la nestre leç pal furlan. Ancje se, come che o sperìn, la sentence de Cort e sarà positive, al restarà segnât ben te storie che par difindi i nestris dirits cosituzionâi e europeans, o vin di continuâ a batisi fuart cuntun nazionalisim talian dûr a murî. Che al resist achì, in Friûl e a Triest, in particolâr, ma ancje a Rome. E che, dutun cu la nestre lenghe, al contraste ancje la autonomie e la identitât de Universitât furlane.
Chei ambients alì a van indenant a pensâ, come te ete dal fassisim e de monarchie, che la unitât de Italie e la lenghe taliane si difindin dome cu la repression e cul autoritarisim e disint simpri di no aes diviersis realtâts economichis, sociâls, culturâls e linguistichis de Italie. Dismenteantsi che, come che e disin la Costituzion de Republiche taliane e lis Convenzions europeanis, la unitât de Italie e de Europe si insaldin e si fasin plui fuartis dome cul plen rispiet des diviersitâts e dai dirits des minorancis che a convivin tai Stâts europeans.
Curtis e che si tocjin, inalore: chescj ambients dal nazionalisim talian a àn di capî ben che no molarìn mai la bataie pe nestre lenghe e pe nestre identitât di popul. Che a àn di podê cressi e lâ indenant par fâ un Friûl simpri plui unît, autorevul e che si guvierne di bessôl.
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +