Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Elezions che a àn butât jù il sisteme Haider la minorance slovene une vore contente dal risultât

............

Ancje i sostignidôrs plui infogâts di un cambi politic in Carinzie no si spietavin che i eletôrs carinzians si esprimessin cussì clarementri cuintri il partît FPK cul governadôr Dörfler a cjâf.
La ondade di scandui di coruzion politiche dulà che a son coinvolzûts diviers sucessôrs di Haider, ancje se un grum dai fats no saran mai sclarîts, e à butât jù il mît di Haider. La sconfite dal governadôr Dörfler no à paragon in dute la storie de seconde republiche: il record negatîf dal partît popolâr (-15,9% in Tirôl tal an 1989), al è stât batût dal FPK tes elezions dal Març di chest an (-28%). Se si visìn che Dörfler al veve vude la maiorance assolude tal guvier, si pues dî che il partît al è colât jù pardabon par tiere: cumò si cjatin al stes nivel dai Verts.
I grancj vincidôrs a son i socialdemocratics cun Peter Kaiser a cjâf (sore il 37%). A saran lôr che a decidaran in merit ai puescj plui alts, tant che un di lôr al sarà il gnûf vice governadôr provinciâl e il prin e il secont president de Assemblee, come ancje il president dal consei scolastic.
No mancul impuartantis a son stadis lis elezions pal parlament carinzian pe minorance slovene, anzit avonde positivis. Pe prime volte, lis cuistions che a rivuardin la tutele de minorance,  il finanziament o i cartei bilengâi no son stadis sfrutadis par fâ une campagne negative cuintri i slovens. La politiche carinziane e a imparât che no si pues vuadagnâ vôts cuntune campagne indreçade cuintri la minorance.
La comunitât slovene si mostre contente che dopo cuasi 25 agns il sisteme Haider si sedi sdrumât jù, cun di plui pe prime volte te storie de seconde republiche doi deputâts slovens a àn otignût un mandât: Zalka Kuchling (Verts), vice presidente de organizazion Skupnost Koroških Slovencev in Slovenk, e Lojze Dolinar (Team Stronach). Ducj i doi a vuelin lavorâ a pro de minorance. Lis primis cuistions urgjentis a son impedî che si sierin lis scuelis slovenis plui piçulis e garantî il finanziament de scuele di musiche bilengâl slovene (Glasbena šola). Anzit, i slovens si spietin dal gnûf guvier plui fonts publics pal insegnament dal sloven tes scuelis bilengâls.
La scuele bilengâl di musiche Glasbena šola e je la istituzion educative plui impuartante pai zovin talents di ducj i doi i grups etnics. Magari cussì no, si sa benon che la scuele e je in pericul par resons finanziariis. Chest al sarès distrutîf par 650 students e par 44 insegnants di musiche. “Cu la sieradure de Glasbena šola un tesaur de educazion musicâl slovene in Carinzie si piert par simpri. A un grum di talents dispès sore la medie, ur saran dineadis lis prospetivis di un sucès internazionâl”, cussì Kuchling in campagne eletorâl.
✽✽  “Mandât parlamentâr garantît pe minorance”
Ancje se tal gnûf parlament a Clanfurt a son ancje doi deputâts de minorance slovene, il president de Liste slovene EL Vladimir Smrtnik al stime che un mandât garantît indipendent pe minorance slovene al resti necessari. Dome un mandât indipendent che nol è subordenât a nissun partît o organizazion politiche al podarès rapresentâ i interès di dute la comunitât slovene.
✽✽  Il partît eurosetic dal miliardari Stronach al à superade la prime prove
Mieç an daspò la sô fondazion, il partît dal miliardari – i bêçs pe campagne no i mancjin – al è rivât adore di jessi presint tal parlament di dôs provinciis.
Elet soredut di oms, sedi di etât sot dai 30 agns o za in pension: chei frustrâts che a incolpin i politics di coruzion. Prime a àn votât pal populist Iörg Haider, dopo pal leader de diestre  Heinz-Christian Strache, cumò a àn sielzût il Team Stronach.
Tes elezions di Març, in Basse Austrie e Carinzie un su dîs al à dât il so vôt al austrocanadês miliardari che al à za passât i 80 agns di etât. Pal partît eurosetic, cence un program clâr, impastanât tal Setembar dal an passât, al à votât in Carinzie l’11,3% dai eletôrs, te Basse Austrie il 9,8%.
Daspò il sucès in chestis dôs elezions, Frank Stronach al è deventât un fatôr te politiche che si scuen cjapâ sul seri. Il gnûf partît al menace soredut la estreme diestre di Strache che dopo chestis primis elezions si cjate in crisi.
Stronach si prepare za pes elezions plui impuartantis, chês pal guvier di Viene, che a saran ae fin di Setembar.
L’imprenditôr origjinari de Stirie, nassût cul non di Franz Strohsack, al à costruît cun sucès in Canadà il grup internazionâl Magna. Tacant cun 200 dolars tal sacut, al à otignût dut chel che al voleve in Americhe. Tornât a cjase, al scuen sodisfâsi cul fat che al reste dome une opzion di proteste. Bati i grancj partîts tes prossimis elezions al pâr un sium.
✒ Janez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +