Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Mai sotans! Cu la berete fracade e no cul cjapiel in man

............


✽✽ No coventin tantis peraulis: lu viodês di bessôi. Il prin numar de Patrie dal 2013 al è chel chi. No plui la riviste che tai ultins agns us è rivade a cjase, ma pardabon un alc di diviers. Dree Venier chi dongje al sclarìs la sô particolaritât, jo o ai di dîus il parcè di cheste sielte. O sin rabiôs! E ancje la cjarte, la scriture a àn di pandi la nestre rabie. Tal stes timp a àn di mostrâ che, se cualchidun al pensave di podê fermâ la vôs storiche de furlanetât, al à falât in plen. Se a Triest a crodevin di taiâ lis gjambis ai furlaniscj, ridusint i bêçs dal contribût regjonâl al nestri gjornâl, chest sfuei, i siei gjornaliscj, i siei letôrs, i siei amîs, a àn decidût di rispuindi cu la fuarce de reson, cu la inteligjence des ideis, cul spirt dal riviel.
✽✽ Gjavâ ae Patrie, ma ancje a chei altris organisim che a doprin la lenghe furlane tal cjamp de informazion, tant che la stesse Regjon nus clame “primaris” pe difusion dal furlan, al vûl dî mostrâ pardabon la muse. E forsit al è un ben, parcè che al mostre, ancjemò une volte, chei che a son de bande dal Friûl e chei cuintri. A son chei che a fevelin di difese des minorancis tes cunvignis par fâsi biei, che a prometin, e sot sot nus odein, parcè che o sin chei che lôr no saran mai: inamorâts dal nestri popul, de nestre tiere. O sin, intune peraule, patriots.
✽✽ Dome il pinsîr che in Friûl a sedin ancjemò feminis e oms, vecjos e zovins che a puedin pensâ al doman de lôr int, ju mande fûr di cjâf. Lôr, ducj lôr, a viodin dome la cjadree, cence ideâi, pronts a cambiâ bandiere daûr dal vint e simpri, simpri sotans di chel che a comandin Rome, Milan e Triest. Il risultât des prossimis elezions al sarà une riconferme di cheste situazion, tant che lis listis presentadis.
✽✽ Ma ancjemò plui fastidi ur ven, cuant che si inacuarzin che o sin testarts, ma soredut brâfs e prontâts. In chescj agns “La Patrie” e je stade la dimostrazion clare, sclete di dôs robis: la prime che no ducj i inteletuâi, i gjornaliscj, a stan sot de capele de italianitât, che no ducj a àn tant che ambizion chê di metisi tal cjâf l’elm di Scipio e la storie che i sta daûr. O vin contade une storie diferente: la nestre. No dome chê passade, ma chê di vuê, cjalant ce che al sucêt cuntun voli diviers de television, dal “Gazzettino giuliano”.
✽✽ La seconde, che o sin lâts indenant pe nestre strade cence cjalâ in muse nissun, cul rispiet pes personis ma cu la fermece de veretât. E viodût che no puedin copânus fisichementri, a àn decidût di fâlu dal pont di viste economic,crodint di fermânus.
✽✽ Di sigûr lis dificoltâts, il pericul di sierâ il gjornâl al è, e ancje fuart. Par fâ front, a alc o vin scugnût rinunciâ. Ma o domandi a ducj: isal just, onest che i nestris fogolârs no podaran plui ricevi gratis il gjornâl, parcè che al coste masse, cuant che si cuvierzin i debits dal teatri comunâl di Triest, dulà che la Regjon e tirarà fûr un milion di euros? O pûr che lis scuelis no podedin plui doprâ i nestris articui pe programazion dal furlan? La Patrie dal Friûl e continuarà a vignî fûr, no larìn a domandâ la limuesine al Palaç, ma o pretindìn che al vegni rispietât il nestri lavôr e la leç. Cheste flamute e restarà impiade. Come che nus àn insegnât chei prime di nô: mai molâ.
Al è un onôr.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +