Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – LICÔF. La Rêt e la identitât teritoriâl

Giorgio Jannis

Cun cuâl stîl lis coletivitâts sono a stâ tai lôr teritoris? L’argoment culì in bal al è chel de partecipazion spontanie des comunitâts umanis ae costruzion de proprie identitât massmediatiche, e no sin daûr a fevelâ dome di imagjinari. La rapresentazion mediatiche che e ven fûr de opinion publiche locâl e da visibilitât a tematichis une vore concretis, tant che par esempli la organizazion logjistiche dal tiessût urban, la viabilitât o il moviment di marcjanziis e di personis. O pûr, al rivuarde il mont de informazion e de conversazion tra Ents locâi e citadins, se o provìn a resonâ di plateformis web istituzionâi pe partecipazion publiche de citadinance a formis di progjetazion sociâl condividude e colaborative.
COMUNICAZION COMUNITARIE_ Il fâ comunicatîf de comunitât locâl – o ben l’insiemi dai discors e des posizions dai individuis singui e ancje dai atôrs sociâi tant che grups o istituzions – al veicole par esempli lis descrizions fisichis o lis carateristichis concretis di un ambient rurâl o urban, lis valutazions ancje estetichis sul paisaç o su lis filieris di distribuzion economichis e produtivis locâls, e a contribuissin cu la lôr polivocalitât a piturâ la imagjin dinamiche di chel teritori, par cemût che cheste e ven sù de continue conversazion sociâl. Si trate ciert di alc che al è esistût di simpri, ma che vuê al risulte potenziât e fat plui visibil in graciis dal web moderni, bon di dâ acet aes vôs di ducj.
TAI ULTINS DOI SECUI_ Tal Votcent la identitât furlane, par cemût che cheste e rivave a cjatâ rapresentazion di se te opinion publiche, e viveve intes arts figurativis, inte leterature o intal teatri popolâr. Il Nûfcent, a chescj lûcs di espression identitarie al à zontât i massmedia tant che i gjornâi cuotidians, la radio e la television: dilunc dal secul passât e je cressude dal sigûr la difusion des informazions e la circolazion dai ponts di viste, ma la produzion culturâl mediatiche e restave dut câs risiervade a pôcs centris economics governatîfs o comerciâi.
Chel che fin îr nol podeve esisti in maniere materiâl – vâl a dî, permeti a un cualsisei di stampâ il so  gjornâl o di inviâ il so canâl televisîf –, vuê al è deventât prassi comune pal citadin singul, in graciis des gnovis tecnologjiis digjitâls.
CIRINTNUS TAL WEB_ Tornant a concentrâ la nestre atenzion sul jessi a stâ in Rêt di bande des coletivitâts umanis, o provìn a pensâ ai prins cent risultâts che il motôr di ricercje di Google al da  cirint il tiermin “Friûl”: o otignìn une sorte di fotografie dinamiche e ganzante dal nestri teritori. Dome cualchidune di chestis vôs e sarà espression di une comunicazion istituzionâl progjetade e publicade, mentri che altris, tant plui numerosis, a vignaran fûr dai resonaments e dai documents multimediâi publicâts di cualchi blog impuartant de zone, dai forum di discussion, des conversazions che a son su cualchi sociâl network, dai sîts comerciâi che a fasin dal colegament al teritori un lôr pont di fuarce intal marketing, di testadis gjornalistichis che a rifletin i acjadiments locâi.
LA IDENTITÂT DIGJITÂL_ Il Friûl ai voi dal mont al è chest. Un gjaponês al compre une butilie di vin, al lei su la etichete “Friûl”, al decît di indagâ su Internet, al domande a Google di contâi alc de nestre Regjon. La sô opinion complessive e dipendarà dai percors di narazion che il motôr di ricercje al fâs praticabii, tal mostrâ lûcs e narazions, la personalitât e la identitât mediatiche che e ven sù dal teritori.
L’insiemi des narazions di un teritori al costituìs la sô cjarte di identitât. E je une sorte di scriture corâl di storiis (e di Storie) parsore une gjeografie, dulà che lis peraulis che chê comunitât e dopre par contâsi, lis peraulis di ognidun di nô, a puedin cumò – in graciis de tecnologjie web – interagjî cu lis mapis satelitârs e cui telefons celulârs, espandisi e cjapâ cuarp e fuarce dentri i blogs e i sociâl networks, alimentâ centenârs o miârs di flus di conversazion, dulà che prime o jerin costrets a contentâsi di pocjis vôs.
Giorgio Jannis

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +