Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE – Sandra Pizzolitto Pupatello: «Furlan is better! Il Friûl? La puarte de Europe pal Canadà»

Redazion

Sandra Pizzolitto Pupatello, ministre dal guvier dal Ontario in Canadà. Braurose des sôs lidrîs furlanis (di Morsan des Ocjis, ndr), par jê il Friûl al è un esempli ancje dal pont di viste economic cu lis sôs impresis e i vierç lis puartis dal Canadà par «vignî e insegnâ il lôr sisteme di lavorâ». Ma no dome: daûr de crisi il so paîs al sta cirint altris marcjâts e la Pizzolitto e cjale al Friûl come une ingrès privilegjât pe Europe.

di Christian Romanini

No ai mai rivât a fevelâ  cuntun ministri furlan in cjarie dal guvier talian. Il Friûl a Rome nol à siei fîs tal esecutîf. Ma baste passâ l’ocean e o cjatìn Sandra Pizzolitto Pupatello.

«Hello Christian, I have the Minister at the phone» e la sô assistente mi passe par telefon propit Sandra Pizzolitto Pupatello, classe 1962, fie di furlans partîts di Morsan des Ocjis e rivâts dopo de seconde vuere mondiâl a Windsor in Ontario, Canadà.

Ministre Pizzolitto, al è  un plasê e un onôr podê fevelâ cun Jê.

– Bundì Christian! Cemût? Il plasê al è gno e prin di dut ti domandi scuse: o vin scugnût corisi daûr masse timp par cheste interviste! O vevin di vêle fate prime, ma, tu sâs, o soi simpri indevant e i impegns a son tancj, scusimi inmò!… Benon, o podìn fevelâ par furlan, vere? Cuant che torni a Morsan, o fâs ancje un biel ripàs di furlan, ma cumò al è un pôc che no ven e se o ai di fevelâ di robis masse tecnichis forsit no mi vegnin subit lis peraulis, ma lin indevant! (e fâs une ridade, ndr)

Jo o soi nassude a Windsor, ma mê mari cuant che o soi nassude e à decidût che l'inglês al veve di jessi la lenghe che o varès imparât a scuele e a cjase invezit si fevelave soredut par furlan.

Cognossie la nestre riviste?

– Sì, e rive ancje in Canadà: mê mari le ricêf chi.

Nus fevelie de Sô famee?

– Gno nono, il pari di gno pari, tal 1949 al è rivât di Morsan des Ocjis, pe precision di Sant Roc, la parochie dulà che si jere maridât. Gno pari invezit al è rivât chi che al veve 18 agns. Gno pari e mê mari e no si son cognossûts in Friûl ancje se e jere ancje jê di Morsan. Di fat e veve 11 agns cuant che e je partide pal Canadà tal 1951. Ma si son cognossûts chi a Windsor cualchi an dopo.

Cuâl isal il so prin ricuart sul Friûl o su la lenghe furlane?

– Jo o soi nassude a Windsor, ma mê mari, che rivade di piçule aromai e veve imparât benon l’inglês, cuant che o soi nassude e à decidût che l’inglês al veve di jessi la lenghe che o varès imparât a scuele e a cjase invezit si fevelave soredut par furlan. I miei prins agns a son stâts par furlan e par inglês, dutis dôs lis lenghis. In sostance o ai tacât a fevelâ par furlan e o ai finît cul fevelâ inglês: cuant che o ai tacât a lâ a scuele però o ai fevelât simpri plui inglês.

Cuant aie tornât a scuvierzi la lenghe furlane, che cumò e fevele benon?

– Cuant che o ai fat 19 agns gno pari mi à dit che e jere rivade la ore di jentrâ tal Club dal Fogolâr, dulà che si pues deventâ socis dome a une cierte etât. E li, stant simpri tal mieç di int che e fevele dome par furlan mi à scomençât a tornâ la lenghe furlane.

Isal dificil par une femine fâ politiche in Canadà?

– In prins agns che o ai tacât jo no jerin tantis feminis: tal gno partît, chel Liberâl, o jerin dome 4, di chestis une e jere la leader dal partît. La vite pes feminis parlamentârs, come par dut il mont, e je condizionade ancje de distance: di fat il Parlament al è a Toronto, la capitâl dal Ontario, e chest ti oblee a stâ fûr dute la setemane par tornâ a cjase a Windsor pal weekend. A son 4 oris di strade e par une femine al devente plui dificil partî domenie di sere e tornâ a cjase joibe. Chest al compliche une vore la partecipazion des feminis a la politiche. Difarent al sarès se o fos di Toronto. Cumò però al è ancje di dî che il numar des feminis al è cressût rispiet a cuant che o ai scomençât jo: cumò tal nestri “cabinet”, l’esecutîf dal guvier, il 30% a son feminis.

O soi jentrade a 19 agns tal Club dal Fogolâr di Windors fint a deventâ Presidente dal 1994-95 cuant che o soi stade elete in Parlament.

Cemût isal tacât il So impegn a servizi de comunitât?

– Come che o disevi o soi jentrade a 19 agns tal Club dal Fogolâr di Windors e mi soi impegnade simpri di plui. O soi restade par 10 agns tal esecutîf fint a deventâ Presidente dal 1994-95 cuant che o soi stade elete in Parlament e o ai scugnût dimetimi parcè che lis incarghis a jerin incompatibilis. E je stade une biele palestre di vite: o pensi che lavorâ cui Furlans e sedi une biele esperience, ma ancje impegnative parcè che o sin un popul dûr. Par chest o pensi che se une femine e rive a fâ la President di un Fogolâr furlan e e rive a sorevivi, e pues fâ di dut (e fâs une ridade, ndr). Jo o dîs simpri che o soi montade su lis spalis dai Furlans par rivâ a jentrâ fint in Parlament e vuê ogni volte che o cjati un Furlan dal Club lu ringrazii parcè che i dîs che al è ancje mert so se o soi rivade dulà che o soi.

– Cuâl isal il So rapuart cu lis Sôs lidrîs furlanis?

O pensi che al sedi gambiât, parcè che pe mê gjenerazion, che e je cressude chi in Canadà, e je simpri stade in prin plan la vite dal paîs di divignince dai gjenitôrs. Cuasi ducj i furlans a son rivâts di un paîs piçul e duncje si veve simpri iniment il mont rurâl furlan, une vore difarent de grande citât di chi. E se tu vegnis tes fameis dai Furlans tu cjatis lis cjasis che a àn l’ort par daûr, come che a vevin i lôr vecjos in Friûl, mantignint cussì il leam cu lis origjins. Invezit cumò che o soi la titolâr dal Ministeri dal Disvilup Economic e dal Cumierç o ai la pussibilitât di viodi il Friûl come che al è vuê e che al è gambiât tant.

Ven a stâi?

– In Friûl vuê a son scuelis, universitât e ricercje, inovazion cun nivei di ecelence. Magari cussì no, la plui part dai Furlans dal Canadà no san avonde di trop che il Friûl al è gambiât e miorât ta chescj agns. E chest al è parcè che i Furlans a àn simpri mantignût un leam midiant de famee, dai afiets dal privât, ma i zovins no si son domandâts “Ma ce fasino di lavôr in Friûl?”. Chest al è stât un grant limit: par esempli, chi e je tante int che e je rivade cul mistîr, ma no si è inmò rindude cont che a Spilimberc o vin un centri di riferiment mondiâl pe creazion dal mosaic.

Jê ce aie fat par gambiâ  cheste situazion?

– Cuant che o jeri President dal Fogolâr o vin fat sgambis a nivel imprenditoriâl tra Friûl, Windsor e Toronto parcè che o jeri e o soi convinte che lis gnovis gjenerazions dai Furlans dal Canadà a àn di cognossi il furlan e il Friûl di vuê. Ma mi pâr che i miei coleghis furlans di chi, ancje plui zovins, a àn inmò di savê e cognossi chest.

Pizzolitto Pupatello a çampe, cun Tondo e Luci
Pizzolitto Pupatello a çampe, cun Tondo e Luci

La Sô visite in Friûl in ocasion de assemblee de Confindustrie di Udin ai 15 di Setembar dal 2008 e je inmò vive tai ricuarts di chei che le àn sintude a fevelâ cun grande braure de Sô identitât furlane: ce ricuart aie di chê assemblee?

– O savevi che no saressin stâts dome Furlans, ma che a jerin ospits ancje di dute Italie. Ma o ai pensât che stant che o jerin a Udin, in Friûl, no podevi no fevelâ par furlan. E no lu ai fat dome parcè che o savevi che la maiorance a jerin furlans e mi varessin capide: o volevi fâ viodi che jo o soi une fie di chê tiere e duncje no soi tant distant di chei che mi scoltavin, ancje se o soi di Windsor. No soi dome une Ministre dal Canadà e no ai tal cjâf dome il business, ma o ai un leam strent cul Friûl. Fevelâ furlan e je stade la mê maniere par jentrâ in sintonie cu la int che mi scoltave.

Ce strategjie aie iniment par un disvilup economic tra Canadà e Friûl?

– Il Canadà al à  int che e ven di dut il mont e cheste risorse e pues jessi une vore util pal cumierç viers ducj i paîs. Par noaltris al è impuartant podê contâ su la int che e ven di chei paîs par podê disvilupâ il rapuart comerciâl cun chei Stâts. E pal Friûl al à di jessi la stesse robe: al è plui facil cjapâ la strada che ti puarte dulà che tu âs za amîs, un contat come che al è chi in Ontario dulà a son tancj Furlans.

Cemût ise la situazion economiche?

– O vin di tignî presint che il nestri marcjât a son i Stâts Unîts dulà che o vevin ancje plui dal 80% des relazions economichis. Cu la recession che e à cjapât ancje lôr, cumò o sin obleâts a cjatâ  altris marcjâts e un al è propit chel cu la Europe.

Ce vêso fat in cheste direzion?

– Il guvier federâl al à  decidût di promovi acuardis cui Stâts de Europe. Alore l’an passât o vin scomençât a imbastî un rapuart Canadà-Europe che al varès di lâ in puart forsit cul 2011. Il Friûl o pensi che al podarès jessi la nestre puarte privilegjade par jentrâ in EU.

Cuâi sono i vantaçs?

In Friûl e je la imprese piçule e cheste impostazion imprenditoriâl e risulte plui elastiche e e reagjìs miôr di une grande industrie devant de crisi. Invezit in Canadà a son in percentuâl plui multinazionâls. E duncje cuant che e je rivade la recession il Friûl al à tignût bot miôr che no in Ontario dulà che lis grandis impresis a son vût plui conseguencis negativis: cuant che la aziende e à une dimension familiâr no mole par strade la int cence lavôr come che invezit e fâs une grande industrie. Chi in Ontario la disocupazion e je cressude une vore. E duncje chi o vin di judâ l’imprenditôr piçul par modificâ chest sisteme economic.

Cemût?

– Cjatant imprenditôrs europeans che a sedin disponibii a vignî in Canadà e insegnâ il lôr sisteme di lavorâ ai impreditôrs canadês.

E ce fasial il guvier dal Canadà  pai zovins e lis lôr lidrîs?

Za tal 1973 il nestri Prin Ministri al à scomençât cu la politiche de “multiculturalitât”. Chest parcè che o vin di jessi difarents dai Stâts Unîts dulà che un imigrât al à di deventâ american e vonde. Invezit noaltris canadês o volìn che i imigrâts a mantegnin il leam cu lis lôr lidrîs cence pierdi lis origjins.

Pensie che la lenghe furlane e podedi judâ?

– Sì e il Fogolâr al pues fâ tant: cuant che o jeri President o vin fat rivâ  un professôr de Universitât dal Friûl chi a Windsor par insegnâ  la lenghe furlane par dôs setemanis. E dopo al è lât a Toronto par fâ la stesse robe.

I zovins fevelino par furlan?

– La situazion e je gambiade. A fevelin mancul il furlan: par esempli la femine di gno fradi no je nancje taliane e duncje ancje i fîs a capissin di mancul il furlan… juste cualchi peraule. Ancje jo cuant che o ven i Italie par afârs o pues fevelâ par furlan dome cui miei cusins parcè che se no lu feveli in Friûl no lu feveli sigûr di chês altris bandis de Italie.

Jê tropis lenghis fevelie?

– Furlan, inglês, un tic di talian che e o varès di miorâ, ma ancje il francês par vie che si lu fevele in Canadà e mi covente pal lavôr.

Il furlan i aial ostacolât o favorît di imparâ plui lenghis?

– Nol è stât par nuie un ostacul, anzit. Mi à judât par imparâ il francês parcè  che mi somee che il furlan al sedi plui dongje che no il talian. E po, cumò cuant che o voi in Messico par lavôr, no stoi tant timp par imparâ cualchi peraule di spagnûl parcè che ancje cheste lenghe mi somee une vore dongje dal furlan. Duncje o pues dî che la lenghe furlane mi jude a imparâ ancje lis lenghis forestis.

Tal mont a son Furlans in tancj paîs: podaressie jessi il furlan la lenghe “lenghe francje” pes comunitâts dai Furlans ator pal mont?

– Sì, parcè che o pensi cuant che i Furlans si cjatin pal mont, chest al è za un pas in plui: il fat di vê lis stessis origjins al permet subit di jessi in sintonie. E al jude ancje i rapuarts economics parcè che tu ti sintis za de stesse famee.

I zovins ce pensino des lidrîs furlanis?

– O pensi che i gjenitôrs a àn di continuâ a mantignî il furlan parcè che i zovins a àn voie di sintîsi furlans. Jo o ai un nevôt di 17 agns che al fevele une peraule o dôs di furlan. Ma i ten a lis sôs origjins: ancje se al va inmò a scuele, al lavore tal Fogolâr parcè che al à gole di mantignî cheste sô identitât furlane. A chê etât si tache a pensâ a lis fantatis (e riduce, ndr), ma distès ogni weekend lu passe tal Fogolâr e i siei amîs a son Furlans, ancje se di seconde e tierce gjenerazion furlane canadese.

Cuant tornie in Friûl?

– O vevi programât di vignî  in Jugn che o jeri in Italie par lavôr, ma no ai rivât a fermâmi… ma magari la prossime volte che o rivi a vignî, ti visi e si cjatìn di persone!

———————————
SGRIFE

Come che si lei te interviste, la ministre Sandra Pizzolitto Pupatello e viôt grandis pussibilitâts di sgambis economics e di cognossincis jenfri Friûl e Canadà. O viodìn za i triestins che, jessint chest rapuart privilegjât inlidrisât ancje su lis lidrîs furlanis, a ciraran di no dâi cuissà ce impuartance. Rivarìno a pierdi ancje cheste ocasion?

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +