Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Zovins, informazion e politiche

Marianna Tonelli

(al va indevant dal numar passât)
https://www.lapatriedalfriul.org/?p=24072

… Parcè no dâ lis informazions prime, cuant che ancjemò si è a scuele, par dâ la pussibilitât po dopo di jessi autonoms e cussients tal moment dal vôt, pluitost che lassâ i zovins tal moment de maiôr etât cence la capacitât di fâ distinzion jenfri un partît o chel altri, e jenfri un program di diestre o di çampe? E no stoi fasint esemplis ingredeâts: mi è capitât che compagns di scuele a vignissin a domandâ dulà che al stave un partît o un altri, e fidaitsi che no al jere dificil di induvinâ! Almancul, in chescj câs, si domande, parcè che cuissà trops che a van ancjemò a votâ cence vê nancje une minime idee di cui elei. Simpri che si vadi, a votâ: lis ultimis indagjins a disin che tes ultimis elezions europeanis dome il 56% dal popul al va a esprimi il so pinsîr, la dì des elezions!
◆ No podìn ciert jessi maraveâts e nancje inrabiâts: cemût si puedial pretindi che i zovins si interessin de politiche viodût che 1) no ricevin informazions di base a scuele e 2) la politiche atuâl e fâs pardabon pietât, dimostrant il plui des voltis un nivel di serietât dongje di  chel di une scuele materne?
◆ Ce che mi fâs plui aviliment al è che la scuele – e duncje il lûc là che al varès di jessi formât il spirt critic di ogni individui – e reste fûr dal dut di chest dibatit, cuasi cun imbaraç.  Sì, imbaraç. Tropis voltis, in classe, si olsavial domandâ ae professoresse o al professôr la sô opinion politiche e, puntualmentri, si sintivial a rispuindi che la scuele no jere il lûc par fevelâ di chei argoments li? O crôt che i plui zovins si viodaran, purtrop, in cheste situazion.
◆ Ma jo mi domandi: ma ce isal di mâl a fevelâ di politiche? Pluitost che imparâ datis su datis di cuant che al à vivût un re roman magari nancje fondamentâl – cun dut il rispiet, ma o savìn che dopo de verifiche ducj si dismentein di chestis robis – no saressial miôr scomençâ a studiâ ce che al è sucedût te storie moderne?
Piçul inzornament par ducj chei che a scuele no van di un pôc: tal an di cuinte superiôr si rive, se e va ben, ae Vuere Frede. Jo, par esempli, o ai passât un mês a studiâ la Belle Époque, cuant che la vuere jenfri URSS e USA e je stade fate in dôs oris, e no stoi scherçant! Su chel che al è sucedût dopo, in Italie ma ancje fûr, nancje une peraule.
◆ Us lassi cuntune domande: cemût puedio vê une opinion, vuê, se no sai nuie di che che al e stât îr?  ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +