Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Emanuele Filippi e il so gnûf disc

Alessio Screm

Il pianist e compositôr udinês
al presente “Musica Fragile”

Zovin e cu la musiche tal sanc, tal cûr, tal cjâf, tai dêts. Un talent furlan che al è cressût a notis e sunôrs, une passion nassude di frut e che lu sta puartant lontan. Une fuarce interpretative e creative impressionante, passion e sintiment, e nuie al è vignût fûr par câs, ancje se di istint lui al à simpri sintût che cheste e je la sô strade. Ma al vûl impegn, sacrifici, energjie e tante voie di musiche, di no vivi cence.
◆ Emanuele Filippi al è pianist e compositôr udinês, al à vincjevot agns e al sta dant un biel zîr di volte ae musiche di stamp jazz, improvisade, tra contemporanie e gnovis scrituris. Il so estri creatîf lu à puartât e lu puarte simpri di plui a fâ tantis bielis robis cun grancj ricognossiments.
◆ La ultime sô grande esperience, che si vierç cumò a ducj, e je la jessude dal so ultin album “Musica fragile”, disc che al si è meretât – tal ambit dal concors nazionâl “Per chi crea” – la poie de SIAE, Societât taliane dai autôrs e editôrs, e dal MiBACT, il Ministeri talian pai bens e pes ativitâts culturâls e dal turisim. Istituzions une vore impuartantis inte promozion e tutele des arts. Une grande sodisfazion, sedi par lui che il disc lu à scrit, che pal studi di produzion Artesuono di Stefano Amerio di Cjavalì indulà che lu à regjistrât, une cjase de musiche e des regjistrazions discografichis cognossude in dut il mont e che e conte cumò trente agns di ativitât.
◆ “Musica fragile” al è un disc che al è nassût a New York, indulà che Emanuele Filippi si è trasferît par un toc di timp, tant che si perfezionave al City College, dopo vê risaltât in Friûl cuntun dopli diplome al Conservatori di Udin, in pianoforte classic e in pianoforte jazz. Album scrit a New York ma nassût a cjase, contant su la colaborazion dal so mestri e amì, il pianist e compositôr di Gradiscje di Sedean Glauco Venier, che nol à bisugne di presentazions e che si è svicinât inte fase di orchestrazion dai tocs, scrits par piano, sax, flaut, ghitare eletriche e batarie.
◆ Il disc al sarà presentât in prime esecuzion assolude ai 18 di Setembar a Udin, cun Emanuele Filippi al piano e i siei amîs musiciscj che a àn lavorât cun lui pal disc e par altris concierts, sedi in Italie che di là dal ocean: Cosimo Boni ae trombe, Nicola Caminiti al sax alt e al flaut, Marco Bolfelli ae ghitare eletriche e Roberto Giaquinto ae baterie. O vin incuintrât Emanuele e i vin domandât alc su chest album gnûf, il secont dopo “Pholiphonies” dal 2018, che al à vût cetant sucès.
__
Trop Friûl isal in “Musica fragile”?
Il disc al è nassût in Friûl e daspò al è stât svilupât tra cjase e New York. Il Friûl al è dentri dal disc, ancje parcè che al è stât realizât cu la colaborazion dal inzegnîr dal sun e produtôr Stefano Amerio di Cjavalì e di Glauco Venier, produtôr artistic di cheste esperience, che al à dât un contribût fondamentâl pe realizazion di cheste grande aventure musicâl. Cun di plui, il Friûl al è ancje dentri dai sunôrs di chest disc. Pense che se lu ves regjistrât in Americhe, la rispueste acustiche e sarès stade ben diferente, plui frede, secje, daûr dai lôr guscj. Invezit, il gjenar di suns che o vin cirût e che Amerio al à savût creâ tant che mestri otim dal audio, al è cjalt, profont, intim, passionâl, e chestis cualitâts a puedin vegni fûr dome dulà che si rive a sintî chestis frecuencis, e ancje par chest il Friûl al è ideâl.
__
Un titul une vore interessant, in ce sens musiche fragjile?
Sul prin, il disc al veve di clamâsi “Short stories”, contis curtis, cun tocs apont no luncs e pensâts, no leâts a di une storie. Une dinamiche che dut câs e esist tal album, tant che sedi il trombetist Enrico Rava che il pianist american Fred Hersh, doi “mostris” dal jazz che o ai la fortune di cognossi, intes notis dal librut dal album a dedichin un pinsîr propit aes contis curtis che i varis tocs a somein contâ, cence savê des mês intenzions. Sul ultin o ai cambiât titul, par vie di une riflession che mi compagnave di timp, a proposit de impuartance che e à la fragjilitât inte formazion da persone, e nol è ben secont di me platâle, dineâle. Al è miôr ricognossile, fale sunâ, come che o ai fat e o fâs midiant de musiche. E ti jude a vierziti.
__
Cemût isal stât par te cressi di un pont di viste musicâl in Friûl?
Mi stimi fortunât, parcè che i agns de mê formazion musicâl, tacade di picinin – a dîs agns o jeri za tal Conservatori Tomadini di Udin – a son stâts vivarôs, tant pai ambients indulà che la musiche si faseve, dentri e fûr des scuelis di musiche, tant pes cognossincis che o levi a costruî cun grande passion, cun musiciscj furlans di spessôr, massime de sene jazz. Mi plâs ricuardâ la esperience che mi à viodût tant che fondadôr e diretôr de Udin Jazz Big Band, une mê creazion che mi à permetût di tirâ dongje tancj zovins come me, insiemi a altris plui grancj e navigâts, par fâ musiche insiemi intune maniere che no si jere mai viodude ni sintude prime chi di nô. Duncje, o soi sodisfat de mê cressite fate in Friûl e o soi content di podê puartâ la mê esperience artistiche ator pe Europe e pal mont. E di ciert, ancje chi a cjase.
__
A son tancj i ricognossiments che ti rivin: prins premis in concors musicâi impuartants, concierts insiemi ai miôr dal jazz, come di resint a Udin cul to tercet insiemi a Fabrizio Bosso. E cumò, Siae e Mibact ti onorin de vitorie dal bant “Per chi crea”.
Se tu lavoris ben, se tu sês costant, viert e no tu ti impontis su convinzions falsis, se tu âs costruît capacitâts tôs e tu âs robis di dî, o crôt che i ricognossiments a rivin. A fasin plasê, come cuant che la int ti bat in maniere spontanie lis mans dopo un toc, un assolo, un discors musicâl: al vûl dî che la musiche ju à cjapâts. A son sodisfazions, soredut cuant che tu sâs che a concori par un bant come “Per chi crea” a son in tantons, ma a ‘nt cjapin dome un. Se chel un tu sês tu, magari tu stentis a crodii, ma ti da plasê. Ti ven sù ancje un grant sens di responsabilitât, che par me al va ben. Al jude a fâ simpri miôr.” ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +