Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’osservatori astronomic pontât sul cîl di Zui

Marta Vezzi

L’Osservatori astronomic di Zui si cjate te suaze de Polse di Cougnes: un progjet un grum ampli, volût e puartât indevant di pre Giordano Cracina. Un grum ampli parcè che dongje de Plêf di San Pieri a àn cjapât vite diviersis iniziativis interessantis: l’ort botanic, la scuele dai scampanotadôrs, la biblioteche dedicade a pre Elio Venier, e v.i. L’osservatori al è stât realizât cirche 20 agns indaûr, cun chê che al fos “un voli viert viers il cîl”, e culì si cjate un dai plui grancj telescopis a nivel amatoriâl presints in Italie e un dai plui grancj telescopis de regjon.
◆ Ivan e Andrea Cescato, Federico Zarini e Nadia Straulino a son i gnûfs volontaris che dal 2018 a àn cjapât in man la gjestion e, in sostituzion dal vecjo grup astronomic, si dan da fâ puartant indevant diviersis iniziativis – soredut di Istât – e tignint di cont dute la struture.
◆ “Il telescopi al è un di chei grancj – al conte Federico – e al è formât di trê tocs: un pe osservazion dal cîl profont e specific pai studis, un plui piçul pe osservazion e un a visualizazion direte, pensât par fâ viodi il cîl a la int cuant che e ven culì. A son ducj furnîts di montadure motorizade: o vin une sale operative che e comande dute cheste strumentazion e o podìn determinâ in cualsisei moment dulà pontâ il telescopi, decidi ce viodi e duncje fâ une serade o un studi. Ancje la viertidure de cupule – di cirche un metri e mieç – ator dal telescopi e je gjestide di un computer che, daûr di ce che o vin di viodi, si posizione su la part di cîl indulà che al è il cuarp celest di cjalâ.”
◆ “O vin doi telescopis – al conte Andrea – che si podin puartâ ator, di dimensions ridotis e che, cuant che o vin ospits, o sistemìn tal cjamp scout achì dongje e li o fasìn lis osservazions. Un al è motorizât, e un al è manuâl. Se o cjalìn un cuarp celest doprant chel manuâl, o vin di movilu tignint cont de rotazion de tiere; al è clâr che al tocje ancje savê benon dulà che a son i sogjets di osservâ. Il telescopi motorizât, invezit, une volte programât, al cîr di bessôl ce che o vin di cjalâ e al manten simpri in maniere automatiche il centri oculâr sul cuarp celest che nus interesse. Chest imprest al è adat pe fotografie planetarie, ancje par ogjets no masse distants.”
◆ Ancje sot dal cîl cjargnel al è ce viodi dut il timp dal an, baste dome che al sedi timp biel e che si puedi cjatâ un puest cence interferencis di lûs artificiâls. “O vin i cuarps stagjonâi – al conte Federico – i planets Saturni e Jupitar a son i plui visibii, a àn un percors che tal nestri emisferi Nord si viôt dome di Istât. Altris ogjets ju podìn viodi miôr di Invier o dome di Invier; par esempli, la costelazion di Orion e jes di dì in Istât e di gnot di Invier e duncje se o vin voie di osservâ une nebulose come cheste, o vin di spietâ la stagjon frede”.
◆ “In ogni câs – nus dîs Nadia – us consei, par svicinâsi a chest mont, di comprâ un astrolabi, che al coste pôc e al è facil di doprâ: al è formât di une part dulà che e je la mape stelâr e di une part dulà che a son i periodis dal an. Baste meti insiemi il mês e la ore, e si capìs cuale part di cîl che si sta cjalant. Di chi, si ponte l’astrolabi a nord e a planc a planc si tache a ricognossi lis primis costelazions, partint di chês plui semplicis.”
◆ “Nô – al siere Ivan – us spietin achì pes variis iniziativis che o metìn adun, soredut di Istât. Di solit, o fasin cuatri seradis a teme indulà che si puedin viodi in particolâr i planets Saturni, Jupitar e Mart ma ancje alc altri che si môf tal cîl, come la Lune. O podês stânus daûr su Instagram, su facebook e sul sît https://astropolse.business.site/?fbclid=IwAR0sqp7yuStvebOKVHoYrUPPVIlbggEZadWDkl3-7W5eVsaktIfudDzu3vY”. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +