
Un dai tancj prejudizis sul cont dal furlan al è chel di fâi cuintri l’inglês, intune false vision utilitaristiche. In cont di chest o ai gust di contâ ce che nus mostre la ricercje glotologjiche, soredut la linguistiche contrastive. Se si confrontin il furlan e l’inglês – lenghis diviersis pe origjine e storie – si viôt che si somein une vore pe maniere che a funzionin. A àn pronunziis e peraulis diferentis (es. dog / cjan), ma tantis voltis il furlan al à lis stessis struturis gramaticâls e testuâls dal inglês, une vore di plui che no il talian. Par tant cui che al fevele furlan al è avantazât tal imparâ l’inglês. Di fat si à chel che la glotodidatiche e clame un transfert positîf: plui someancis a son tra la marilenghe e une lenghe foreste e plui facil al è imparâle.
LIS PRIMIS SOMEANCIS_ Une grande someance struturâl le cjatìn te fonologjie: inglês e furlan no àn consonantis lungjis ma a àn lis vocâls lungjis (dut il contrari dal talian), e il significât di une peraule al pues cambiâ dome pal fat di vê dentri une vocâl curte o une lungje: il pas ≠ la pâs, brut ≠ brût; cussì ancje in inglês: full [ful] «plen» ≠ fool [fûl] «stupit», cot [kot] «jetut» ≠ caught [kôt] «cjapât» e v.i.
Se po o lin a viodi la fonotassi (cemût che si puedin o no si puedin cumbinâ vocâls e consonantis) alore o cjatìn altris someancis une vore impuartantis. La struture de silabe furlane e je precise compagne di chê dal inglês, di fat a puedin vê fin trê consonantis dopo di une vocâl (p.es. furl. francs, colps, sporcs, cjamps, frescs / ingl. thanks, helps, forks, lamps, flasks), dulà che talian, spagnûl e francês a puedin vênt dome une (dome tai prestits forescj si rive a dôs: p.es. sport, test, sprint). Lis peraulis dal furlan a àn la stesse struture di chês dal inglês e chest al jude une vore tal imparâ cheste lenghe.
L’ESEMPLI MORFOLOGJIC_ Un altri esempli nus al mostre la morfologjie, p.es. te formazion dal plurâl dai nons (sostantîfs e adietîfs): furlan e inglês a doprin la stesse strategjie parcè che te maiorance des peraulis dutis dôs lis lenghis a zontin la desinence -s (cun piçui adataments dai/ai suns che a son prime). Peraulis come p.es. stamps e salts a puedin jessi tant furlanis che inglesis, e di fat e je cussì. Il talian invezit al à dute une altre strategjie par formâ il plurâl, cu la alternance de vocâl ultime.
Par ce che al rivuarde la organizazion lessicâl, i verps frasâi (formâts di un verp e un averbi) a son une vore plui doprâts tal furlan e tal inglês che no dal talian: cjapâ sot / run down (investire), parâ fûr / turn out (espellere), tirâ sù / bring up (allevare) e v.i.
SINTASSI UNE VORE DONGJE_ Ma al è a nivel plui profont – te sintassi – che si scuvierzin ancjemò plui someancis. Par fâ une domande il furlan al sposte il pronon daûr dal verp: tu âs un pietin al devente âstu un pietin? Il tu al è passât daûr dal verp e la afermazion e je deventade une domande, te stesse maniere che par inglês you have a comb al devente have you a comb? (il you al passe daûr dal verp). Il talian invezit nol dopre la sintassi ma dome une intonazion divierse: tu hai un pettine / tu hai un pettine?
Il furlan e l’inglês a àn di vê simpri un pronon devant dal verp coniugât, ancje cui verps impersonâi: al plûf, al à neveât / it’s raining, it snowed e no si pues fâ di mancul di meti il pronon, ma par talian no si pues dî *esso piove o *egli ha nevicato! Chest par vie che furlan e inglês a son lenghis a sogjet obligatori, il talian invezit e je une lenghe a sogjet nul – il mecanisim di fonde al è dut diviers.
Al sarès di dî ancje des grandis someancis sot dai aspiets pragmatics e testuâi, ma o crôt di vê mostrât avonde che cognossi il furlan al è un vantaç sigûr tal imparâ l’inglês.
O sieri chest intervent cul citâ lis peraulis di Mister Mestri, il simpatic dj gjamaican che par radio nus insegne l’inglês doprant il furlan: «Se tu sâs il furlan tu imparis l’inglês!»
Al à propit reson.
Franco Finco*
*Il dotôr Franco Finco, studiôs di glotologjie, al lavore te universitât dal Friûl e cu la ARLeF, di tancj agns al studie il furlan dal pont di viste linguistic e storic e al è autôr di une vore di saçs e di articui sientifics sul argoment.
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


