Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Elena Fabiani, la ultramaratonete che e sfide i limits corint par 24 oris

Erika Adami

Campionesse taliane tal 2018, cun cjâf,
passion e determinazion

Cjapâ part a une ultramaratone al vûl dî cori par plui di 42,195 chilometris, chei de maratone classiche par capîsi, ancje une zornade interie di file o plui, cualchi volte di rive sù e di rive jù, frontant la fature, la strache dal cuarp e dal cjâf. Une gare estreme che la udinese Elena Fabiani e cognòs benon, fuarte di un titul talian assolût e tantis altris afermazions che a vegnin di une passion, grandonone, nassude par câs, che le à puartade ancje a vistî la maie de nazionâl taliane di ultramaratone di 24 oris.
◆ Elena, tesserade par Woman Triathlon – scuadre di Verone fate dute di feminis -, e fâs la farmaciste: 43 agns, mame di une frute, e cor dome dal 2013, ma daurman e à fat viodi un talent naturâl che le à puartade a vinci o a vê biei plaçaments in cetantis garis. «Cuant che siet agns indaûr, sot Pasche, o ai savût che la pissine li che o levi ogni dì e sarès stade sierade par trê dîs, o ai tacât a cori. O ai vût grancj infortunis – e conte la ultramaratonete furlane -, ma mi soi apassionade di subit. La mê prime gare le ai fate pôcs mês daspò, in Jugn, cun amîs. E jere une mieze maratone: 21 chilometris in Ongjarie. Po e je stade la maratone di Vignesie: o soi rivade decime tierce tra lis feminis, cuntun bon timp. Planc a planc mi soi svicinade ae ultramaratone, la gare juste par me, che o soi competitive e o ai gust di cori. Cuant che tu slungjis la distance, la tension e cale. Tu te cjapis plui comude, tant che tu fasessis un viaç».
◆ E ta chest viaç – «cun te stes e cuintri di te stes» -, il cjâf al è pardabon determinant. “Se tu vuelis lâ svelt, cor di bessôl. Par lâ lontan, fasilu cun cualchidun”, e dîs une detule africane. La esperience di Elena e je une conferme di chest. «Par preparâsi cul cjâf a une gare, cualchidun al fâs yoga o meditazion… jo no dopri tecnichis particolârs, però tai moments dificii – e a ‘nd è intune ultramaratone -, in plui che ai conseis e al sostegn dal gno alenadôr e di mê fie tes garis plui curtis, mi jude cori e fevelâ cun altris atletis, che ti dan la fuarce di lâ indevant se no tu je fasis plui. Ur sucedarà ancje a lôr di vê crisis e alore o sarai jo a judâlis, a judâju. Intune gare di corse tant lungje, su circuit, no si è mai bessôi e a nassin amiciziis cetant bielis».
◆ La corse, di fat, e je ancje amicizie. Cussì, «cui amîs, invezit di lâ a cjoli un cafè o un aperitîf, dispès o voi a cori. La joibe di matine, prime de emergjence sanitarie causade dal coronavirus, si cjatavisi aes 5.20 intun biel trop a Glemone, li de stazion, par lâ a cori in mont, su la siele di Sante Agnês. Aes 7 o vevin finît. E po vie a vore». La organizazion par un ultramaratonete e je fondamentâl par rivâ a conciliâ la pratiche di chest sport cun lavôr e famee. Elena e cor ogni dì – la matine a buinore prime di lâ in farmacie – une ore e un cuart, une ore e mieze, cun cualsisei timp: ploie, soreli, aiar o nêf. E par frontâ une gare impegnative, «o fâs alenaments di 20/30 chilometris e cualchi gare, ma no lungjis tant che chê obietîf. Prime dal Covid-19, o fasevi une gare al mês, aprofitant cussì di viazâ. Tai ultins agns lis mês vacancis a son stadis peadis propit ae corse».
◆ Cui che al cor, massime su lis distancis de ultramaratone, lu fâs par passion, pe gjonde di scuvierzi gnûfs orizonts, no dal sigûr par deventâ siôr. «La nazionâl e interven su lis garis uficiâls, che a son une o dôs ad an. Pal rest, o rientri un pôc su lis spesis in gracie di doi sponsors che mi furnissin ancje i articui che mi coventin».
Fevelant di obietîfs, il prossim al è la nazionâl di 24 oris. E duncje – misuris anti Covid-19 permetint -, la pussibilitât pe atlete furlane di fâ un altri european (dopo chel dal 2018 a Timisoara, in Romanie) o mondiâl, rivant a svintulâ di gnûf la bandiere dal Friûl tant che e à fat l’an passât a Barcelone. «Al è stât une vore biel – e ricuarde la ultramaratonete -, in tancj mi àn domandât il so significât». E tant che gare, il sium di Elena al è chel di fâ la Ultrabalaton, il zîr dal plui grant lât european, il Balaton juste apont. Di passe 200 chilometris. Mancul innomenade e publicizade di altris garis, ma une vore sugjestive.
◆ Il timp al è. «La ultramaratone e je une corse avonde lente, che ti consume, ma che tu puedis fâ ancje a passe 50 agns. E la maturitât, ta cheste dissipline sportive, ti jude. Te nazionâl taliane feminîl, la etât medie des atletis e je di 43/45 agns, tal forest si sbasse, ma no di tant. I vûl cjâf e determinazion, che par solit a vegnin cul lâ indevant dai agns». E jessi femine al jude. «Su lis distancis curtis, i mascjos nus dan il fum, parcè che a àn une potence muscolâr superiôr ae nestre, ma plui si slungjin lis distancis, plui il gap om-femine si ridûs, parcè che il cjâf al conte di plui e, a nivel di cjâf, lis feminis a son plui fuartis, a rivin a tignî plui dûr». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +