Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Furlanist al mâr

Christian Romanini

Cuant che si fevele di Friûl, al è une vore dificil che come prin riferiment si imagjini il mâr. Par cheste motivazion al pues someâ strani savê che Marco De Agostini, segretari dal Moviment Friûl, al sedi a stâ a Grau “Al è ce che mi disin ducj cuant che o feveli di cjase mê” al dîs “Ma cemût, un furlanist come te al mâr?… mi domandin, ma jo o rispuint: Viodêt che Grau al è Friûl”.
Il segretari dal Moviment Friûl al veve tacât a frecuentâ la isule tai prin agns Novante in maniere saltuarie, fint che tal 2001 al à comprade cjase su la rive.
“Le ai cjolte dome parcè che o rivi al viodi simpri il mâr, che mi da ligrie e sens di infinît” al sclarìs “Invezit in mont, mi sint sierât e mi met avilizion: ma e je dome une cuistion personâl di guscj”.
Tornant su la storie, al à propit reson De Agostini cuant che al conferme che la storie de isule e je simpri stade leade cul Friûl “Aquilee e Çarvignan a son stâts i riferiments storics su la tiere ferme” al conferme “Al è dopo des bonifichis e de creazion de viabilitât gnove che si è viert un leam cun Monfalcon, ma la storie e cjale di chê altre bande”.
Magari cussì no, ancje fevelant cun int dal puest però si cjape at, une volte di plui, che di dute la storie locâl pôc o nuie al è stât insegnât a scuele e duncje, come che al diseve ancje pre Antoni Beline, “Nol è di fâur une colpe a la int”. Forsit e je ancje colpe des istituzions furlanis che a àn strascurât la furlanetât di Grau “O pensi a la Provincie di Udin” al marche il segretari dal Moviment Friûl. “Ma o scuen ameti che Grau e je simpri plui plene di furlans” al continue De Agostini “O sint a fevelâ par furlan plui chi che no a Udin: se i “furlans scjampâts” (chei di Grau che a son rivâts di Aquilee cu lis invasions barbarichis, ndr) a àn dismenterât o no cognossin la lôr origjin, i “furlans rivâts dongje” a son simpri di plui e cussì al capite che tes buteghis, i operaris, i operadôrs economics a son furlans e a fevelin par furlan”.
Cun di plui nol è di dismenteâ che Biagio Marin al jere iscrit a la Societât Filologiche Furlane, al veve vût une interessante corispondence epistolâr cun pre Josef Marchet e subit dopo de Seconde Vuere Mondiâl (tor dai ultins agns 40) al veve aderît al Moviment autonomist furlan di Pieri Pauli Pasolini.

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +