Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INTERVISTE. Markus Maurmair, gnûf president de ACLiF: «O volìn zuiâ al centri des riformis. La prioritât e je la Rai in furlan»

............

L’apel: «Scoltìn i teritoris dal Friûl che si sintin margjinalizâts.
Tant che la ex Provincie di Pordenon»

Al è nassût in Sudtirôl, ma al è un “furlan doc” il gnûf president de Assemblee de Comunitât linguistiche furlane. Insume, al è un che l’autonomisim e la difese des minorancis ju à intai gjens e intal cûr de passion civîl, culturâl e politiche. Ai 9 di Lui passâts (vilie dal so complean, pardabon un biel regâl!), Markus Maurmair al è stât elet par aclamazion di un centenâr di coleghis sindics dal Friûl (vicepresident al è stât nomenât il sindic di Dartigne, Alessandro Marangoni). Maurmair, 45 agns, origjinari di Bressanone/Brixen (Bz), ma aromai traplantât salt a Voleson Darzin – Comun li che al è il prin sindic dopo de fusion dal 2015, dopo che al à vuidât dome Voleson -, al è ancje president dal Pat pe Autonomie. Un curriculum di rispiet che cumò al metarà a disposizion de zovine istituzion che fin vuê e à vût a cjâf Diego Navarria.
«La atenzion che o ai cjatât intai coleghis e il lôr vôt unanim mi àn fat tant plasê pe stime intai miei confronts che mi àn dimostrât – al sclarìs Maurmair -. Cun di plui, il percors che o ai za fat dentri de Assemblee de Comunitât linguistiche furlane mi à fat capî la impuartance di cheste istituzion che e sta ancjemò nassint. O sin ancjemò intune fase di inviament, ma o soi convint che intal futûr dal Friûl e podarà vê une sô funzion impuartante ancje intal butâ jù chei mûrs che fin cumò si son manifestâts in tiermins di vecjo ricuart des Provinciis».
__
Chel che si vierç al è un mandât impuartant. Il prin al à segnât l’inviâsi de istituzion, cumò si spietisi une partence definitive e ancje une plui grande capacitât di incidi su la realtât legjislative e aministrative regjonâl. Intant al è ancjemò di completâ il cuadri des adesions, viodût che i “Comuns ribei” a àn refudât cheste istituzion che e je nassude, ancje se cuntune logjiche cetant divierse, dentri de riforme che e à introdot lis Unions teritoriâls intercomunâls…
«Saltâts fûr des secjis de vecje vicende des Uti, a son cumò dutis lis cundizions par une adesion ae Assemblee di ducj i Comuns che no vevin acetade cheste riforme. La adesion aes Uti di fat aromai no je plui obligatorie e e je anunziade une largje riforme istituzionâl. I Comuns ribei a puedin cumò jentrâ cun serenitât inte Assemblee de Comunitât linguistiche furlane. Il prin obietîf al è duncje passâ dai 119 Comuns cumò aderents ai cirche 150. Il secont obietîf al è chel di dotâ di une struture operative la Assemblee. Par fortune nus ven dât un supuart de Arlef (la Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane), ma al è un jutori minim. O crôt che sigurâ un stanziament pes esigjencis organizativis de Assemblee al sedi il minim. Cumò o vin di fâ une domande di contribût anuâl e spietâ une rispueste, pierdint cussì mês in spiete des risorsis par operâ. In alternative, la Assemblee e va dotade di personâl. La Assemblee e à tancj compits: pensâ che dut si puedi fondâ su la buine volontât dai sindics nol puarte di nissune bande. Al volarès dî relegâ il rûl de Comunitât linguistiche furlane dome a un lûc di testemoneance ideâl. Jo o refudi cheste impostazion e o pensi a di une istituzion che e à une grande schirie di competencis».
__
Il condurâ di une mancjance di risorsis, validaressie il suspiet che la Regjon e vueli tignî la Assemblee ai margjins e relegade a di un rûl di façade?
«No son dubis».
__
Cualis tematichis vuelial meti tal centri dal so mandât?
«Il riferiment e je la tutele e la valorizazion de lenghe furlane che par me e va intindude ampliantle a ducj i dirits dal popul furlan. In Friûl a son diviersis comunitâts linguistichis (slovens, gjermanofons, venetofons…), ma il popul furlan al è la comunitât prevalente in tiermins numerics, che invezit e risulte tant indaûr in tiermins di tutele. Cun dut il rispiet di chês altris minorancis, la situazion e va riecuilibrade a pro dai furlans. L’abonament Rai lu paìn ducj, lu pain ancje i furlans e a àn dirit ai servizis corispondents. La prime bataie e sarà alore chê di puartâ a cjase une convenzion cu la Rai che e ricognossi finalmentri in maniere plene la esistence e i dirits dai furlans, cuntun ampliament significatîf des oris di trasmissions radio e televisivis in lenghe furlane. La autonomie speciâl dal Friûl-Vignesie Julie e dipent de compresince di diviersis popolazions, lenghis e culturis, duncje cheste e je une cuistion fondamentâl».
__
Ancje parcè che si cjatìn intal ventenâl de leç 482/99, che finalmentri e cun intart grâf e voleve dâ gjambis al principi costituzionâl de tutele des minorancis culturâls e linguistichis. E il belanç di dôs decadis nol è dal sigûr brilant. Cualchi concuiste, tant che l’insegnament de lenghe furlane intes scuelis, e je metude a pericul in maniere costante.
«Cheste e je la seconde grande bataie: la atuazion reâl dal insegnament de lenghe furlane. La precarietât des nominis dai insegnants, cu la “gjostre” des nominis sul tacâ dal an che e puarte tant personâl di difûr regjon, e va a pericul di puartâ a un insegnament dal furlan dome di façade. A son ator insegnants ecezionâi, cuntune passion infinide pal furlan, ma a son ancje situazions là che la marilenghe e je doprade dome tant che clâf par otignî finanziaments internis suplementârs, ma dopo si esaurìs intal imparâ cualchi frase a memorie. E nol è chest che al covente par difindi une lenghe».
__
La Assemblee de Comunitât linguistiche furlane e je nassude, intal intindiment di chei che le àn proponude, ancje cul pinsîr che cheste e podès deventâ une dì il vêr “Parlament” dai furlans, un organisim istituzionâl rapresentatîf dal Friûl che nol è mai stât e che cumò nol esist plui nancje inte sô version une vore parziâl des Provinciis. Isal un obietîf realistic?
«Tal rispiet massim de volontât dal legjislatôr regjonâl, o pensìn di podê puartâ un contribût propositîf a cheste fase anunziade di riforme des autonomiis locâls. Jessint dai 5 agns de Zonte Serracchiani, caraterizâts di sieltis caladis dal alt, al sarès ben che la Regjon e valorizàs il rûl dal nestri Parlamentut, che dut câs za cumò al esprim il pinsîr de plui part dai sindics dal Friûl-Vignesie Julie. Duncje, za vuê al podarès jessi un lûc impuartant di confront su lis riformis istituzionâls. Dopo, intal timp e podarès madressi une sielte che su cualchi materie e valorize il rûl de Assemblee sui temis identitaris. E sarès une svolte storiche pal Friûl. Bisugne capî se, dentri de sô riforme, la Zonte regjonâl e vûl introdusi altris organisims eletîfs che a rapresentin il Friûl o une part di chel».
__
La Assemblee de Comunitât linguistiche furlane no à di vê a ce fâ dome cun lenghe e culture. Sono altris temis che a tocjin dut il Friûl che di chei si puedi ocupâ?
«Dal sigûr al è il teme dai coleçs eletorâi che o riproponarìn. A une popolazion omogjenie tant che i furlans il sisteme eletorâl al à di dâur la pussibilitât di elei rapresentants de minorance intes istituzions democratichis. In altris teritoris, tant che il Trentin-Sudtirôl, in non de tutele des minorancis il dissen dai coleçs eletorâi e i sistemis eletorâi a favorissin la elezion di rapresentants di chel teritori. Ca di nô chest nol è: par rivâ a elei un rapresentant de minorance furlane un moviment politic cumò al varès di cjapâ il 20% a nivel regjonâl, une cuote tant plui alte di chê che e covente a elei un dai 13 deputâts».
__
E su altris temis impuartants là che il Friûl al à bisugne di une strategjie unitarie, tant che il rilanç dal setôr des manifaturis o il teme des infrastruturis?
«Par esprimisi su chescj temis e coventarès une sielte istituzionâl divierse. Si fevele di competencis aministrativis che no crôt che e puedi ocupâsi in chest moment la Assemblee de Comunitât linguistiche furlane. Se dopo, in futûr, in dialic cu la aministrazion regjonâl, si volaran ampliâ lis nestris competencis, noaltris o sin pronts, ancje tignint cont di chê che e pues jessi la evoluzion de Citât metropolitane di Triest».
__
Il fat che lui al sedi un sindic “di di là da la aghe”, puedial judâ a dismolâ chês tensions teritoriâls che dispès a menacin la unitât dai furlans inte difese dai lôr interès?
«Propit parcè che o ven di un teritori che si sint metût sot atac dal pont di viste des concuistis storichis, al è dificil sostignî che nol sedi in at un atac ai dams dal Friûl Ocidentâl. Che e sedi la incorporazion des Cjamaris di Cumierç, che a sedin lis provis fatis a so timp di eliminâ la Prefeture, chescj events a nudrissin propit chel sintiment. Il Friûl Ocidentâl al domande atenzion, ancje parcè che une part consistente de ex provincie di Pordenon e à fondis venitis fuartis. Chest al è un dai grancj temis istituzionâi che a tocjin la tignude de Regjon Friûl-Vignesie Julie e si ‘nt fevelarà une vore. Par gno cont, o crôt che e sedi pussibile une riforme istituzionâl che, pûr tignint cont di une rapresentance unitarie dal Friûl, e puedi valorizâ il rûl di diviersis areis largjis che a àn carateristichis particolârs e omogjeniis, ancje dissegnantlis in mût diviers des vecjis Provinciis». ❚
Roberto Pensa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +