Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL COMENT. Di Dante ai “muli”. E i furlans ce vuelino fâ?

............

Intes setemanis passadis al è vignût fûr in rêt un post triestin là che tra i viers che si puedin sintî intal cjasâl dai animâi al jere ancje il nestri cjâr “mandi”. Al podarès someâ a prime viste nuie di gnûf intal scambi continui di “cortesiis”, ancje becantis, tra i doi contendents. Però, cheste figurazion e rapresente alc di plui, parcè che, in fonts, e identifiche intal mont rurâl, intes lidrîs contadinis dal nestri popul, inte ruspiosetât dal so aparî, la vere essence de vision tradizionâl che a àn di nô inte citât juliane.

✽✽ A dî dute la veretât, no si dislontanin tant di leterâts ben plui cuotâts, tant che chel Dante che di nô al veve la stesse concezion: contadins volgârs, cuasi barbars, devant de societât civîl di cort. Il vate al scriveve in rime, i “muli” a doprin facebook: a cambiin i struments, ma no la sostance.

✽✽ Di là duncje des aparencis, cualsisedi moviment che si riclami ai valôrs de autonomie e de autodeterminazion dal Friûl, al è obleât a fâ i conts cun cheste mentalitât. O dîs obleât, parcè che o fasaressin vulintîr di mancul, ma lis cundizions storichis e gjeopolitichis a àn puartât a zontâ chê code costiere a di une Regjon che e veve di bessole dutis lis carateristichis par jessi calcolade une tiere buine e degne di aministrâsi in maniere autonome.

✽✽ Cheste duncje la situazion presinte, là che propit la autonomie furlane si drece a uniche difensore di chê specialitât metude sot atac dal stât centralist, des provis di trivenitizazion in vore, in definitive dal progjet di anulament de stesse forme istituzionâl che o sin daûr a usufruî. Parcè unics? Pal motîf sempliç che Triest no à interès particolâr in chest scuintri, podint contâ, ancje ca in sens storic, suntun rapuart favorît cu la Italie, e intai ultins timps ancje cuntun futûr disvilup, cence tignî cont de esistence de Regjon.

✽✽ O sin daûr a sopuartâ un pês no indiferent, come se o fossin daûr a scjalâ une mont in biciclete e nissun no nus des il cambi o la buracje. Parcè lu fasìno? La rispueste politiche e je semplice: e podarès lâ piês e o podaressin cjatâsi cul anulament des formis di autoguvier di cumò, e di consecuence cence struments par meti in vore ancje lis riformis minimis che a coventin al disvilup di cheste Regjon.

✽✽ O vin fate une scomesse in chest sens, ma nol è dit che e sedi chê vincidore. Par savê cui che al varà reson al covente, come par dutis lis garis, spietâ i risultâts e sperâ che l’arbitri nol vendi la partide. Al vûl dî vigjilâ su ogni azion di zûc par capî se cheste nestre volontât unitarie e vegni rispietade, se lis sieltis fatis a van inte direzion juste o se a son ancjemò une volte la enesime cjapade pal boro dai interès furlans.

Se o sin il “teritori di campagne” o no. ❚

Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +