Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LIS PARABULIS DI PRE ANTONI. La cjandele

............

Ancje la cjandele, in plui che dâ lûs, e devente spieli di vite e di umanitât: plui si consume e plui e met in vore la sô funzion, deventant benefiche e utile. Un biel esempli par nô che o sin utii te misure che o savìn dâ alc di nô, dâ nô stes pal ben di ducj. In chest, ancje la cjandele par pre Antoni e devente parabule e spieli dal Ream di Diu.
pre Roman Michelot
Cui no aial presint une cjandele e la sô utilitât straordenarie? Cumò mancul, che si à dut eletric o eletronic, ma cuant che Crist al à fevelât dai cristians tant che “lûs dal mont” al pensave di sigûr ae cjandele, stant che il soreli al è lui.
La cjandele e je biele a pene comprade, ma e je frede te sô supierbie. E je biele ancje cuant che e je a mieç, che si sta consumant par regalâ lûs e calôr a chei che le cjalin. Ma o disarès che la sô bielece e rive al colm intal ultin, cuant che la sô flame clopadice e je l’ultin regâl di un che al à dât dut. E te sô umiltât (no umiliazion), al somee che e domandi perdon par no podê dâ plui nuie parcè che e à dât dut.
Nissune maravee duncje che e vedi tante significazion tal mont religjôs. E no dome par resons di scûr e di lûs fisics. Parcè che la cjandele e je significante ancje tal materiâl che e je fate. Normalmentri cu la cere des âfs. Inte Bibie lis âfs, insiemi cu lis furmiis, a son il spieli di une vite dute intente a fâ dal ben, a no straçâ il timp, a lavorâ tal grant prât dal mont.
Ma la âf e à ancje une altre virtût, a pet – par esempli – de moscje, che no cor di mancul, ancje se e cor dibant.
Biel che la moscje e va di vite là che e je robe muarte o fraide, no disdegnant nancje il ledan, la âf e va dome là che a son rosis. E se e cjate une plui profumade e biele, no spiete nancje un lamp a bandonâ il mancul pal plui. Un inset une vore positîf. E cu la sô fadie nus da la mîl, segnâl de dolcece e de sostance che al à di vê ogni cristian, anzit ogni om.
Une robute puare tant che la cjandele, che e à iluminade la puaretât dai nestris vecjos e ju à compagnâts fin sul jet di muart e ancje tai lôr biâts funerâi come sacrament de fede te resurezion, e à dutis chestis significazions, une plui biele di chê altre.
No isal just alore dî che il ream di Diu si pues metilu a pâr di une cjandele? ❚
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +