Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

PARLAMENT EUROPEAN. Lenghis di minorance intal marcjât digjitâl

............

Vie pes ultimis setemanis il Parlament European al à fat sintî la sô vôs. I rapresentants dai citadins de Union Europeane a son stâts protagoniscj, in particolâr, jenfri i 11 e i 12 di Setembar stâts, cuant che si son cjatâts a frontâ cuistions une vore impuartantis pal presint e pal avignî de Union Europeane e plui in gjenerâl de Europe e de sô int e duncje di ducj cuancj nô.

Une prime votazion, une vore spietade, ma salacor ancjemò di plui discutude dentri e soredut fûr de Aule di Strasburc, e je stade chê in cont de Propueste di diretive che e tocje i dirits di autôr inte suaze dal marcjât unic digjitâl. Il test al jere stât sometût ae atenzion dal Parlament European za cualchi mês indaûr, ma al jere stât tornât a mandâ indaûr de bande dai eurodeputâts, che in maiorance i vevin votât cuintri. Par chel a son stadis fatis une schirie di modifichis e la Propueste di diretive e je tornade intal Parlament European ai 12 di Setembar, cuant che je stade fate buine cun 438 vôts a pro, 226 cuintri e 39 astensions.

Cumò il procès legjislatîf al viodarà impegnât il Consei de Union Europeane, là che e larà dilunc la tratative tra i rapresentants dai Stâts. La cuistion e reste ingredeade: al è dificil cjatâ l’ecuilibri jenfri l’obietîf de garanzie dal dirit di autôr, i interès dai gjestôrs des plataformis di internet e dai grups editoriâi plui grancj, lis dibisugnis di autôrs e editôrs indipendents e la libertât di espression e di circolazion di informazions e contignûts.

E je ancjemò plui impuartante la seconde votazion fate dal Parlament European ai 12 di Setembar. In chest câs, cuntune maiorance plui largje (al coventave passâ i doi tierç dai vôts), i eurodeputâts a àn fate buine la relazion prontade de ecologjiste neerlandese Judith Sargentini che e domande la vierzidure cuintri de Ongjarie de procedure sanzionatorie, proviodude dal articul 7 dal Tratât de Union Europeane, daûr de sô riforme fate cul Tratât di Lisbone, pe violazion des normis sul stât di dirit, su la democrazie e sui dirits dal om.

Lis contestazions fatis al guvier ongjarês a son une vore puntuâls e no tocjin dome lis sôs politichis tal cjamp de imigrazion, ma a fasin riferiment a diviersis violazions dai dirits e des libertâts fondamentâls fatis des istituzions di Budapest vie pai ultins agns, massime tal cjamp de informazion e de comunicazion e in chel de justizie e cun riferiment ae situazion des minorancis (in particolâr i rom) e ae coruzion.

Cun 448 vôts a pro, 197 cuintri e 48 astensions, chê dal Parlament European e je une cjolte di posizion autorevule e fuarte in difese dai valôrs e dai principis di fonde de Union Europeane, che e conferme la sô impuartance tant che sogjet rapresentatîf dai citadins e istituzion di garanzie pai dirits des personis e a pro de costruzion de unitât de Europe che e sedi fate cu la int e no cuintri de int.

Juste in cheste suaze a cjatin puest lis iniziativis inmaneadis dai eurodeputâts a pro di dirits linguistics e tutele des minorancis. La plui resinte di chês e je la relazion prontade de galese Jill Evans, fate buine ai 11 di Setembar cun 592 vôts a pro, 45 cuintri e 44 astensions, che e sburte la Union Europeane a meti in vore une politiche a pro des lenghis minorizadis, cun chê di eliminâ i condizionaments e i ostacui pal lôr ûs cu lis tecnologjiis digjitâls e duncj di incressi la lôr presince in chest cjamp. In particolâr si domande ae Union e ai siei Stâts membris di meti adun gnovis politichis par dâur a chês lenghis e a chês comunitâts ducj i imprescj tecnologjics che a coventin e par promovi cussì une concrete paritât.

Se tal câs dal rapuart Sargentini la volontât dal Parlament European e cjatarà su la sô strade lis negoziazions diplomatichis dentri dal Consei, là che il guvier de Polonie al à za palesât la sô intenzion di metisi par tres, cun chê di blocâ dut, lis propuestis fatis indenant de eurodeputade dal Plaid Cymru a varan di jessi cjapadis sù soredut de bande de Comission e dai guviers statâi. Viodarìn ce che al nas. ❚

Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +