Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Nus covente un plurilinguisim plui fuart e plui cussient

............

Tes fameis e soredut a scuele, tancj di lôr a pensin che cognossi e doprâ plui lenghis al sedi un probleme
Di une bande e esist une cussience fuarte in cont de impuartance de educazion plurilengâl e di chê altre a son ancjemò masse presints vecjos prejudizis che i fasin cuintri al pluralisim linguistic, tes sôs diviersis espressions. Al è ce che al salte fûr ae conclusion di LINGUA+, il progjet inmaneât de bande de associazion di promozion sociâl e culturâl KLARIS cul jutori de Regjon cun chê di promovi il plurilinguisim tes fameis e te societât tant che un patrimoni, un dirit e une oportunitât par ducj.
La iniziative, struturade in laboratoris di animazion multiculturâl e plurilengâl pai fruts, in incuintris di formazion e di informazion pai adults – massime par gjenitôrs e insegnants – e intune schirie di trasmissions tematichis su Radio Onde Furlane, e je rivade adore a jonzi i siei obietîfs: dâ elements di cognossince in cont de educazion plurilengâl aes fameis, stiçâ la curiositât e valorizâ il plurilinguisim naturâl dai fruts, e meti a confront associazions, scuelis e istituzions su chescj temis, tra teorie e pratiche.
Intant dai incuintris cui esperts – docents universitaris, insegnants, gjornaliscj e operadôrs impegnâts in diviers cjamps a pro de promozion de diversitât linguistiche – e in bande dai laboratoris cui fruts, a son saltâts fûr i diviers aspiets de cuistion. Magari cussì no, tes fameis e soredut a scuele, a son ancjemò in tancj di lôr che a pensin che cognossi e doprâ plui lenghis – e no dome chê dominante, che chi di nô e je chê taliane – al sedi fintremai un probleme. Cussì al sucêt ancjemò in dì di vuê che, tes scuelis de infanzie o tes elementârs, a sedin mestris che si sustin cuant che a discuvierzin che i fruts a cjase a doprin par solit une lenghe diferente. Chest al vâl pes lenghis di divignince dai gnûf citadins de nestre regjon – albanês, rumen o cinês, par esempli – e salacor ancjemò di plui tal câs dal furlan e dal sloven, che cierts insegnants a fasin inmò plui fature a dâ acet al fat che a esistin e che a puedin vignî doprâts tal nestri teritori.
Une tindince di cheste fate e saltave fûr ancje tal scandai sociolinguistic in cont de lenghe furlane fat de Universitât dal Friûl su incarghe de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane tal 2014: inte suaze di un ategjament gjenerâl maioritari a pro dal furlan, dal so ûs public e dal so ûs e insegnament tes scuelis, lis percentuâls mancul altis a jerin chês dal campion dai insegnants. Cheste ande e à cjatât conferme intun fat di croniche di un pâr di mês indaûr tes Valadis dal Nadison, cuant che intune cerimonie de prime comunion al jere stât improibît a une frute di fâ une preiere par sloven. Di chê altre bande, iniziativis tant che “Gnûfs furlans a cressin”, laboratori multiculturâl fat di ARLeF e UCAI presentât ancje dentri di LINGUA+, a mostrin che lis lenghis di chenti a son une risorse impuartantone pe coesion sociâl e pe integrazion positive dai imigrâts.
Cundut che si dîs «meglio l’inglese del friulano», al risulte che nancje tal insegnament e tal aprendiment des lenghis forestis di grande comunicazion lis robis a ledin masse ben. La ufierte formative e je ancjemò debile e si stente a meti in relazions lis diviersis lenghis, a nivel individuâl e ancjemò di plui a scuele. Al coventarès – cemût che a àn marcât tai lôr intervents intant dal davuelziment di LINGUA+ sedi Fabiana Fusco de Universitât dal Friûl che Matteo Fogale, che al insegne tal Liceu Marinelli di Udin e che al coordene la rêt “La Lavagne Plurilengâl” – che la scuele e insegnàs a imparâ e a doprâ lis lenghis, magari cul meti adun formis di CLIL (insegnament integrât di lenghe e contignûts) che no si limitin a di une lenghe sole.
Ancje i media a fasin il lôr: a puedin promovi e praticâ il plurilinguisim, ma a puedin rinfuarcî ancje prejudizis e lûcs comuns negatîfs. Par esempli, parcè si puedial lei sui gjornâi o in rêt che Gwenno e cjante «rigorosamente» par cornic o par galês, intant che nessun al disarès mai che Bob Dylan al cjante «rigorosamente» par inglês o che Brunori Sas al cjante «rigorosamente» par talian?
Cun LINGUA+ al è stât fat un bon lavôr, ma a pro di un plurilinguisim cussient e di sostance al è ancjemò tant ce fâ.
Par savênt di plui: www.klarisweb.wordpress.com ❚
par cure de redazion

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +