Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Milan e Parîs si insiorin cu la nestre aghe

............

Lâc di Sauris, dighe Gola dal Lumiei
Lâc di Sauris, dighe Gola dal Lumiei

Ce covential vê la Regjon taliane plui siore di centralinis idroeletrichis, se i vuadagns de energjie produsude a van ducj a jemplâ lis sachetis di societâts fûr dal Friûl? Sal domandin in tancj, ma nissun nol rive ancjemò a capî cemût che al è stât pussibil che intai agns un patrimoni di grande valence tant che chel nassût di Arturo Malignani e puartât indevant (cun incidents di percors tragjics come chel dal Vajont) di ents publics e societâts privadis, in dì di vuê al sedi pe nestre Regjon nuie altri che une partide a pierdi.

A son purpûr esemplis ator che a funzionin: il Trentin e il Sudtirôl a àn la lôr societât publiche di gjestion de energjie e a tegnin dûr a no molâ la custodie e la gjestion des lôr aghis e des lôr dighis. Lis centralinis a dan cussì benefici ae popolazion che e paie di mancul. Parcè chenti no si isal mai volût fâ un resonament di cheste fate? Si disarà che no son bêçs. Ma la esperience de Secab, che e va indevant di un secul inte val de Bût, e mostre che se si à la cussience di tignî cont des risorsis che il nestri teritori nus regale si pues rivâ ancje a vê un vuadagn economic no di pôc.

Invezit la situazion cuale ise? Inte nestre regjon a son 203 implants idroeletrics. Su 500 milions di Kilowatt che la Cjargne e prodûs cun centralinis idroeletrichis, 400 a van a pro di Edison e Edipower, societâts che a fasin riferiment a A2A, la partecipade dai Comuns di Milan e di Brescia. Edison e je ancje in part controlade di EDF, Energie de France, cussì ancje i francês a gjoldin dai profits de nestre aghe.

Ma se lis dighis di Barcis, Ravedis, Sauris, Crosis, a fasin part dal paisaç, nol è cussì pes tantis realtâts dulà che l’idroeletric al sta rivant pal interès di pôcs e la int no lu vûl. A son deventâts câs di croniche i moviments de int cuintri de autorizazion a costruî centralinis su la Fuine e sul Alberon: de Val Pesarine al Comun di Savogne il concet al è simpri chel, l’idroeletric al ven pensât par fâ bêçs a pro di privâts parcè che la Regjon fin cumò no à mai pensât aes oportunitâts che al crearès. Puescj di lavôr, mancul coscj pai citadins e pes impresis, energjie nete: sino sigûrs di lassâ dut in man a cui che al viôt la nestre tiere dome tant che un teren di concuiste?

Bastarès lâ daûr di une propueste di leç che e jere stade depositade timp indaûr dal conseîr regjonâl Roberto Revelant, stiçât dal simpri svelt Franceschino Barazzutti, che e domandave di costituî une societât eletriche regjonâl par lâ a rivendicâ lis concessions che a scjadaran tai agns che a vegnin. Si proponeve di aumentâ la cuote che i concessionaris a àn di paiâ aes comunitâts tant che rifusion dai dams ae nature de mont, ma Elettricità Futura, il consorzi des societâts di gjestion eletriche di Confindustria, e à fat savê ai conseîrs regjonâi che no si impensin di modificâ la situazion atuâl parcè che ogni cambiament de leç al larès cuintri de libare concorence.

Ma parcè i furlans no varessino di jevâsi a reclamâ ce che al è lôr? Parcè contentâsi di fâ vuadagnâ chei altris cu la nestre aghe, cuant che e je nestre? Parcè – come che al diseve pre Checo – vino di vê pôre di vê coraç?


di Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +