Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. La assemblee gjenerâl de ELEN a Valencia, i dirits linguistics in rêt

............

La diversitât linguistiche e je un valôr, un dirit e une oportunitât pe Europe e lis cundizions de garanzie dai dirits linguistics e de tutele des minorancis a son il spieli de situazion gjenerâl dal procès di integrazion continentâl e des istituzions europeanis. Lu àn tornât a marcâ cun determinazion i rapresentants di sù par jù centecincuante associazions, istituzions e altris entitâts espression di cuarantecinc comunitâts minorizadis presintis in vincjecuatri stâts che a fasin part de ELEN (European Language Equality Network – Rêt Europeane pe Avualiance des Lenghis), che si àn dât dongje ai 10 e ai 11 di Novembar a Valencia pe assemblee gjenerâl di chê organizazion.

L’incuintri si à davuelt tal Retorât de Universitât e tal centri Octubre, che e je la cjase de organizazion Acció Cultural del País Valencià (ACPV), e al è stât siôr di contignûts. La atenzion e je stade pontade su diviersis cusitions, a tacâ de situazion in Catalogne. Cun di fat, cualchi ore prime che il centri di Barcelone al tornàs a jemplâsi di int (almancul 750mil di lôr), in place par protestâ cuintri de detenzion «preventive» di vot components dal guvier catalan – il vicepresident Oriol Junqueras e i ministris Raül Romeva, Joaquim Forn, Dolors Bassa, Carles Mundó, Jordi Turull, Josep Rull and Meritxel Borràs – e dai «doi Jordis», ven a dî i leaders de Assemblea Nacional Catalana (ANC), Jordi Sánchez, e di Ómnium Cultural, Jordi Cuixart, ancje la assemblee gjenerâl de ELEN si à esprimude sul argoment.

In particolâr a son stadis presentadis dôs risoluzions. La prime, fate indenant de organizazion catalane Plataforma per la Llengua, e domande la liberazion dai presonîrs e l’intervent de Union Europeane (UE) par che e vegni metude adun une inchieste imparziâl e autorevule in stât di fâ clarece su lis violencis che a son stadis te zornade dal Prin di Otubar stât e di fâ justizie cuintri des violazions dai dirits dal om metudis in vore de bande dal Stât spagnûl. La seconde, sometude de bande dai «parons di cjase» de ACPV, e fâs indenant chê stesse domande di liberazion dai presonîrs dongje dal invît pe vierzidure di un dialic tra il guvier spagnûl e chel catalan. Dutis dôs a son stadis fatis buinis ae unanimitât e mandadis aes istituzions de UE e al guvier di Madrid.

La assemblee e à fat bogns ancje altris documents, a tacâ di chel proponût de galiziane A Mesa pola Normalización Lingüística in cont dal inviament concret de bande dal guvier e dal parlament de Galizie de iniziative legjislative di iniziative popolâr a pro de garanzie dai dirits linguistics in cjamp socioeconomic che e je stade presentade cun passe 28mil firmis ma che pal moment e je ancjemò ferme.

Vie pai doi dîs di incuintri si à fevelât ancje de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis e dal fat che il Stât talian, dopo vêle firmade disesiet agns indaûr, nol à ancjemò rivât adore a ratificâle, e dal Babel Film Festival, la rassegne dedicade ae diversitât linguistiche te produzion audiovisive inmaneade in Sardegne che e je partner di Suns Europe. Tra i tancj temis frontâts a jerin ancje chel dai efiets dal Brexit su lis lenghis celtichis dal Ream Unît, cuntun voli particolâr pal galês, e chel dal rapuart tra lenghis minorizadis e tecnologjiis, cu la presentazion dal Digital Language Diversity Project.

La rêt ELEN, che e je stade metude adun tal 2011 cjapant sù la ereditât dal Ufici european pes lenghis mancul dopradis (EBLUL), e je ricognossude tant che interlocutôr de bande dal Parlament European, dal Consei de Europe, de ONU e de UNESCO. ❚

di Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +