Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuistion catalane: unioniscj e indipendentiscj indevant cence dialic

............


La cuistion catalane e va indevant a disglagnâsi su doi plans che no si tocjin: chel unionist e chel indipendentist.
Suntun plan e je la rigjiditât dal unionisim, che al vûl imponi la so posizion, ma nol cîr soluzions. Al pâr che in Spagne no si domandin ce rapuart mai che a podaran vê cu la Catalogne, cuant che une part dongje de metât de popolazion e vûl la indipendence e une maiorance tant plui largje no acete la prepotence, la violence, lis bausiis, la incapacitât politiche di Madrid.
Di fat in Spagne e je la autodistruzion di une democrazie debile, che no à mai taiât il so leam cul franchisim: par mantignî la unitât monolitiche de Spagne, fondade ancje su la predazion economiche de Catalogne, si sdrume la costituzion, propit intant che si declare di difindile. Si fasin e si disfin leçs daûr de bisugne, si acuse di ribelion violente int pacjifiche, si presee i poliziots che a àn bastonât lis vecjutis, si met in galere inocents par ricatâ cui che al à une idee contrarie a chê dal guvier, i judiçs a agjissin par ordin dal guvier. Pal moment, in non de stabilitât, la Europe al somee che no fasi nuie, ma o rimarchi doi concets: «in non de stabilitât», al vûl dî che lis robis a cambiaran par vie che la strategjie unioniste e cree dome instabilitât; «al somee», al vûl dî che sot de superficie diplomatiche a sucedin tantis robis.
Su chel altri plan si môf l’indipendentisim. Pal moment i mancje supuart internazionâl e al à un supuart popolâr grant, ma no avonde di garantî une vitorie svelte e nete. Par cuintri al dimostre une grande elasticitât tatiche, nol à pôre di passâ dal braç di fier ae elusion dal aversari, disorientant il guvier di Rajoy, ancje cun acrobaziis (la indipendence sospindude a pene declarade, lis elezions prime anunziadis e dopo invezit cambiadis cuntune proclamazion de republiche, Puigdemont “esiliât” in Belgjiche…) che i indipendentiscj stes di prin bot no capissin, ma che po in curt a acetin.
La partide e va indevant, ma pal moment al somee che ancje se al sarà dificil che la Catalogne e vinci, al è sigûr che la Spagne e pierdarà.
✒ Sandri Carrozzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +