Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. I cinc apuestui di Domeni di Tumieç a tornin a cjase Zui

............

Fieste grande sabide ai 17 di Jugn tal Museu di Zui pal fat che a son tornadis a cjase cinc statuis de Plêf di S. Pieri in Cjargne. «Al jere il 1981 – al conte il sindic – cuant che nus àn dit che te gnot (tra i 14 e i 15 di Novembar) a erin jentrâts i laris inte Plêf di S. Pieri. In sede di sorelûc, a mancjavin 15 statuis dal altâr. Jo o jeri vicesindic, e o ai subit pensât che nô aministradôrs, impegnâts te ricostruzion post taramot, salacor o vevin trascurât il nestri patrimoni artistic. Tal mês di Lui dal an passât, mi è rivade la biele notizie: cinc des 15 statuis a son stadis cjatadis in gracie dal lavôr dal Comant dai Carabinîrs di tutele dal patrimoni culturâl. Cuant che lis ai viodudis, dopo 36 agns, o ai provade une emozion fuarte. Chê altre setemane, lis ai cjapadis tal braç une ae volte e o ai vût une biele sensazion: finalmentri a son tornadis a cjase! Vuê o soi content di jessi il sindic di Zui. Ducj nô si sin impegnâts par chest e par che lis gjenerazions di doman a puedin savê de grandece di Zui e che a proviodin ae conservazion di secui di storie.»

Une zornade di no dismenteâ ancje pal prevost Giordano Cracina: «al è cun profonde comozion che, a non des personis e de popolazion de Cjargne, o cjapi la peraule par rindi graciis al Signôr e a ducj chei che a àn colaborât a recuperâ e tornâ a S. Pieri chestis sculturis.»

Lis statuis a son sistemadis in maniere provisorie tal museu civic archeologjic Iulium Carnicum di Zui e cui che al vûl al podarà lâ a viodilis intai oraris di viertidure (tel. 0433/92562), e aprofitâ di amirâ ancje i tesaurs de Plêf di S. Pieri e no dome.

Dopo a vignaran puartadis intal museu Janua coeli de Plêf che al è in fase di realizazion intune struture comunâl te frazion di Formeâs, furnide di ducj i dispositîfs di sigurece. «E achì no pues no presentâ – al va indenant pre Giordano – il grup di zovins dal comitât che, coordenât dal dotôr Ganzer cul supuart di bonsignôr Piussi, si sta dant da fâ par une sensibilizazion e un coinvolziment dai zovins e des comunitâts de Cjargne. O vûl sperâ che cu la sinergjie fra ents publics e privâts e ancje cu la conservazion e tutele di chest teritori si puedi ufrî al nestri Friûl une ricjece culturâl, spirituâl e sociâl che e fasi dai 3 pôi – Aquilee, Cividât e Zui – no dome i riferiments impuartants de storie passade ma ancje i fârs di sperance pal doman.»

Lis cinc sculturis, fatis tal 1481 di Domeni di Tumieç, a rapresentin i Sants Andree, Pauli, Jacum Maiôr, Mateu e Tomâs. «A àn lis dimensions di un frutut – al à dit il vescul emerit Brollo -, cuissà che chest nol sedi un segnâl che Diu al deti ae Cjargne di vê ancjemò frutins…»

✒ Marta Vezzi

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +