Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une tiere, trê cjâfs e fantasie par fâsi cognossi miôr

............

O vin di metisi dacuardi une volte par dutis. La mont dal nestri Friûl puedie fâ dal turisim une vere fuarce? Puedie rivâ a aumentâ il so atrat a nivel nazionâl e internazionâl? Puedie garantî lavôr e oportunitâts ai zovins di chenti e magari ancje di di fûr? Se o rispuindìn di no, va ben, continuìn a stâ su sul pêl de aghe, cemût che o vin fat in chescj agns, gjoldint di une bande de fedeltât di chei che si sono inamorâts di mulets de Cjargne o de Val Cjanâl e che a tornin ogni an a passâ cualchi dì di polse, o pûr di chei forescj dal est Europe che a coventin dome a jemplâ lis cjamaris di albierc tai periodis di basse stagjon. Se o rispuindìn invezit di sì, ben, viodìn alore di meti dongje resonaments e politics che a rivin a dreçâ la situazion.
✽✽
DISGRESÌNSI
Prime di dut, intindìnsi tra di nô, int de mont: vonde barufâ, vonde zelosiis o rivalitâts, vonde viodi il forest che al rive come un pês e no come une risorse, vonde viodi il furlan che al rive sù par invistî come il diaul di fâi la vuere, vonde sierâ la cusine aes dôs dopodimisdì, o aes nûf di sere. E je vere, e vûl pazience, strenzi i dincj, gloti amâr, ma se o pensìn che a la lungje al pues funzionâ, o rivìn a cambiâ prospetive.
✽✽
IDEIS
Seconde robe: ce podìno vendi al turist di particolâr, di biel, ma ancje di gnûf? Cemût lu rivìno a emozionâ, a fâi pensâ “Usti, ca sù e vâl pardabon la pene di tornâ”? Ben, o vin dome l’imbaraç de sielte. Di Istât la nature, i trois, la aghe dai riui, i crets ma ancje i museus, il mangjâ ben, il relax… E alore din spazi aes cjaminadis o aes escursions vuidadis, ai zîrs in biciclete, aes rimpinadis, aes visitis vuidadis e aes cercis des specialitâts. Di Invier, la nêf: e alore pontìn a fuart sul schi, su lis gjaspis, ma ancje sul snowboard, sul schi di alpinisim, su lis fiestis tes baitis. I disarês, ce aial scuviert, la aghe cjalde chel chi? No, culì al sta il biel, tirìn fûr la fantasie, olsìn. Provìn a proponi a la famee che e rive cui fruts de citât, che la buinore ju puartin a cjapâ sù lis verduris dal ort e dopo che ur insegnin a cusinâ cu lis ricetis di une volte; pensìn al grup di zovins che a metât zornade ju puartìn a svolâ cul parecleve o cul deltaplan, e dopo, la sere, aperitîf e musiche tes termis di Darte. Fasìn une “Fieste in blanc” esclusive tal Museu di Tumieç, dulà che bisugne barufâ par sentâsi a taule e par cerçâ i plats dai miôr cogos de mont che si sfidin. A son dome un pâr di ideis butadis li, par rindi il discors, cence dismenteâsi che dut ce che si à costruît fin cumò nol bisugne gran butâlu vie. Anzit.
✽✽
MENADÔRS (VUIDIS? DIREZIONS?)
Tierç pas: imparìn a vendisi ben, a meti di bande la modestie o la zelosie par chel che o savìn produsi o coltivâ. E alore, vonde resonâ par valadis o par comuns. Vonde framentazions di ents che a fasin lis stessis robis. Cjargne, Tarvisian e Glemonàs a indichin un coordenadôr parom, un sgai e intraprendent e soredut decisionist, che al à di fâ di filtri tra lis associazions, i parons dai albiercs, i consorzis e i sindics. Si bute jù ce che al pues ufrî ognidun, si crein i pachets turistic, si decît un calendari di events e di manifestazions unic par dute la mont, che finalmentri al rivi a eliminâ doplons o sormontaments di datis. Si sielç une date par presentâ i programs pe stagjon invernâl e par chê estive. Si prepare un plan finanziari dulà che ducj a metin alc e magari la regjon un tic plui di chei altris. Si pompe dentri di brut te comunicazion e te publicitât, a nivel nazionâl e tal forest; si lavore di internet e di social network.
✽✽
INVISTIMENTS
Cuarte sfide: o vin di recuperâ su pe cualitât dai nestris albiercs, incentivâ e duncje slizerî in cualchi maniere des tassis chei imprenditôrs che a vuelin invistî par rinovâ lis lôr struturis. O vin di aumentâ i puescj jet cun gnûfs hotel, e magari proponi ai grups di zovins che no vuelin spindi trop, ufiertis tai albiercs difondûts che si stan compuartant ben in chest agns. O vin ancje di pensâ che se o volìn puartâ turiscj da la Europe dal Nord o de Russie, al è inutil lâ a â fûr volantins tes fieris di mieç mont se dopo no rivìn a metiur a disposizion avions che ju discjamin  a Ronchi, e  servizis di traspuart par puartâju tai nestris paîs. Continuìn – e par fortune cualchidun lu à za capît –  a sfrutâ la nomee dal Zîr di Italie di ciclisim, invistint tai servizis pai cicliscj, di chel che al comede lis cjamaris di arie a chel che al ospite i campers. Tornant al Invier, il probleme dai implants pal schi che no rivin a cuvierzisi i coscj, aumentant an dopo an la buse di belanç di Promotur, cemût podìno risolvilu? Forsit cinc pôi in dute la regjon a son masse, provìn a pontâ dut sui doi che a tirin di plui, Zoncolan e Tarvis, e in chei altris resonìn par une riconversion graduâl che e sepi dâi un tai diviers a la ufierte turistiche.
✽✽
OLTRI IL TRIESTIN
Al samee facil, o sai, scrivilu: dopo, invezit, te pratiche dut si grampe, si sfrenç, si sfante. Ma fantats, il mont si è slargjât, no vin di fâ plui i conts dome cul triestin che al rive sù “a magnar el panin co la marmelada”. O jentrìn te sfide globâl, o se no, come che o disevìn in principi, continuìn a stâ su sul pêl de aghe… fin cuant che no sarìn infondâts par ben. ❚
David Zanirato

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +