Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Udin al da acet ae bielece de diversitât: musiche, teatri, cine, art in Suns Europe 2017

............

Il cûr de Europe de diversitât linguistiche e de creativitât al torne pe tierce volte in Friûl, dulà che dut si sta preparant pe tierce edizion di Suns Europe.

Udin al torne duncje a jessi il centri european des varietâts linguistichis e des sôs espressions plui vivarosis tai cjamps de musiche, dal audiovisîf e de leterature, un incuintri e confront tra individuis, grups, lenghis, teritoris e comunitâts, di musiche, di imagjins, di peraulis.

.
(Te foto parsore, imagjinis di “Suns”)

Il palc dal festival european des arts performativis tes lenghis minoritariis – organizât di Radio Onde Furlane e Puntozero cul sostegn di Arlef, Regjon F-VJ, Fondazione Friuli, in colaborazion cul Comun di Udin e cul patrocini dal Consei di Europe – al è ancjemò une volte il Teatri Giovanni da Udine.
Suns Europe, cun ducj i siei talents e la creativitât, si impegne a fâ un confront e incuintri tra lenghis antighis e formis di comunicazion modernis e contemporaniis, e al promôf produzions artistichis origjinâls, mostrant cemût che la diversitât linguistiche in Europe, in plui che jessi une ricjece culturâl e je ancje une risorse creative che e ten dongje i popui.
Insiemi ai parons di cjase furlans, a fâ sintî la vôs di Suns a saran ancje grups, regjiscj, scritôrs e atôrs che a rivin di Nord a Sud, di Est a Ovest: dal Paîs Basc, dal Galles, dal Cjanton dai Grisons e de Bretagne, de Galizie, de Basse Sassonie, de Ocitanie e dal Sápmi (regjon plui cognossude tant che Laponie), de Irlande, de Sardegne, e de Buriazie (che si cjate dongje de Mongolie).
Tra i finaliscj che si esibiran a partî des 18 dal Prin di Dicembar, o cjatìn “La Basu”, artist impuartant te suaze dal hip hop basc, il grup “Pres Llareggub” che al sune un groove funk e rap; il nestri Franco Giordani, simpri plui cognossût in regjon pe sô musiche poetiche li che al dopre lis tantis varietâts dal furlan; “Uèi”, cuartet vocâl de Ocitanie cun percussions eletronichis; “Tumasch È”, che dai frêts paisaçs alpins dai Grisons nus puartin cjançons des tonalitâts tropicâls; Isa Zwart, cjantante une vore zovine di folk e pop de Basse Sassonie; “Tiny Feet”, cjantautôrs indie rock; il grup “Esposa” cul lôr elettro pop e rock & roll de Galizie e tancj altris.
Il program si inricjìs di proiezions cinematografichis, happy hour di events come chel sul Premi San Simon, in program simpri ai Prin di Dicembar, dulà che la jurie e presentarà i vincidôrs dal premi di leterature furlane e cine, il Talk show «I Love EU» cun Gruff Rhys, Maurizio Mattiuzza, Onno Falkena, Ariel Yerushalmi e «Scuele Europe», un incuintri tra i artiscj e i arlêfs des scuelis di Udin.
Fin a metât Novembar, i students universitaris ma ancje ducj chei che, pûr cognossint l’inglês, a volessin deventâ part de famee di Suns, a puedin compilâ la domande di iscrizion che si discjame sul sît de manifestazion, inviant il modul ae mail: volontari@sunseurope.com
Il program in detai si cjate in rêt sul sît www.sunseurope.com e su la Pagjine Facebook, che tes zornadis dal festival e sarà simpri inzornade cun imagjins e video in direte. ❚
✒ Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +